Eirik André Skrede tildeles Troms fylkeskommunes arbeidsstipend for kunstnere 2017

Forfatteren Eirik André Skrede tildeles Troms fylkeskommunes arbeidsstipend for 2017

I dag, onsdag 13. desember, mottok forfatter Eirik André Skrede fra Lakselvbukt i Tromsø, Troms fylkeskommunes arbeidsstipend for kunstnere. Dette skjedde under en høytidelig seremoni i fylkestingets plenumssamling. Stipendet er på 100.000 kroner.

Det gror i det litterære miljøet i Troms. Forfatterutdanninga ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet har gitt mange forfattere et godt faglig og kunstnerisk grunnlag for deres videre forfatterskap, men litterære produkter må foreligge innafor to permer før arbeidet med teksten gir økonomisk avkastning. Det er derfor veldig hyggelig å kunne dele ut et arbeidsstipend som går til litteratur.

Eirik André Skrede er født i 1980, oppvokst i Lakselvbukt i Tromsø kommune, hvor han bor. Han har en bachelor i litteraturstudier hvor forfatterutdanning inngår. Forfatteren er ung og moderne fra en nordnorsk utkant og skriver med et tydelig utkantsperspektiv. Han interesserer seg ikke for den utdanna middelklassen, men barnet som vokser opp i distriktet. Barn det sjelden rapporteres om. Forfatteren gjør bruk av det nordnorske landskapet og lynnet på overraskende måter. Språket er talemålsnært og stilen er preget av stor råskap, men også sårbarhet. Tekstene er preget av stor musikalitet og ekspressivitet. Her er det full gass, full trøkk og ingen hemninger. Dette er prisverdig i ei samtid hvor den polerte framstillinga av seg sjøl domineres av flinkhet og korrekthet. Forfatteren vil bruke stipendet til å gjøre ferdig en roman han har arbeidd med ei tid.