Dobler pendlerparkering

Nå skal det bli lettere – og mer fristende – å ta buss fra Kvaløya til byen.

I august blir det nesten dobbelt så mange parkeringsplasser for deg som vil sette bilen i Eidkjosen og ta bussen videre inn til byen. En måned senere får passasjerene fra Storelva en ny og større holdeplass - med nye skur, benker, informasjonstavler og sykkelparkering. Mandag stikker Statens vegvesen spaden i jorda for busspassasjerer på Kvaløya, på vegne av Troms fylkeskommune.

- Dette er nye bidrag for å gjøre bussen mer attraktiv i byen. På folkemøtene i Tenk Tromsø-prosjektet var det mange som ønsket seg flere parkeringsplasser ved bussholdeplassene utenfor de framtidige bomringene i byen, sier avdelingsdirektør Rigmor Thorsteinsen i Statens vegvesen.

Bruker ferietiden

Vegvesenet må stenge parkeringsplassen i Eidkjosen de dagene arbeidet krever sprengningsarbeid i området. Derfor er arbeidet lagt til sommeren, slik at det i minst mulig grad rammer pendlere fra Kvaløya til byen.

- Vi skal gjøre vårt beste gjennom hele sommeren for å holde trafikanter oppdatert om mulighetene de har for å sette fra seg bilen i Eidkjosen, så oppfordringa er å følge med på Facebook-siden til Statens vegvesen i Tromsø og i media for øvrig, sier Thorsteinsen.

Belønning fra staten

Det er staten som betaler for flere parkeringplasser i Eidkjosen og den nye bussholdeplassen på Storelva, gjennom den såkalte belønningsordningen. Dette er statens avtale med kommuner og fylkeskommuner i større byområder, for å bedre kollektivtilbudet og dempe biltrafikken.

Staten inngikk en fireårig avtale med Tromsø kommune og Troms fylkeskommune om dette i 2015. Målene i avtalen er at det skal være 20 prosent flere bussreiser i Tromsø i 2018 enn det var i 2015, og at biltrafikken ikke skal øke. For å nå dette bidrar staten med totalt 260 millioner over fire år. Disse pengene brukes på tiltak som gjør det enklere og mer fristende å være fotgjenger, syklist og busspassasjer i Tromsø.

- Etter hvert tar vi forhåpentlig steget videre, fra å ha en avtale med staten om belønningsmidler til en byvekstavtale. Da tar «Tenk Tromsø» over for belønningsordningen, med flere og langt større tiltak. Like fullt er det bra at vi allerede er i gang med flere grep som gjør bussen til et enklere og mer fristende valg, sier fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo (Sp).