Disse turløypene i Troms skal merkes i år

For femte året på rad bevilges det fylkeskommunale midler til skilting og merking av turruter i Troms, gjennom turskiltprosjektet «Det skal merkes i Troms» . Fylkesrådet har fordelt 900.000 kroner til prosjekter som skal bidra til økt og trygg friluftferdsel der folk bor og oppholder seg.

Tilskuddsordningen er et samarbeid mellom Gjensidigestiftelsen og Troms fylkeskommune, og følger den nasjonale standarden for utforming av skilt og informasjonstavler. Slik skapes en gjenkjennbar infrastruktur.

- Turveier og turstier er de viktigste anleggene for fysisk aktivitet og naturopplevelse. Skilting bidrar til å synliggjøre og senke terskelen for å bruke disse. Gjennom skilting fra eksempelvis sentrum i tettsteder og byer blir turrutene mer tilgjengelige. Turskiltprosjektet er således med på å heve standarden på turområdene i fylket, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap).

Flere hundre kilometer med turstier og turveier er skiltet og merket i Troms de siste fem årene. 138 turskiltprosjekter har fått støtte i perioden. I Kartverkets kartbase rettikartet.no oppdateres oversikten over alle turrutene i Troms etter hvert som de er ferdig skiltet og merket og klar til bruk.

- I 2017 blir flere turruter i Midt-Troms, Gratangen, Harstad, Storfjord, Ibestad, Tromsø og Balsfjord merket og skiltet. Innsatsen de frivillige gjør for å tilrettelegge for allmennheten er imponerende. Dette er siste året Gjensidigestiftelsen er inne med tilskudd over denne ordningen, men fylkeskommunen ønsker å fortsette satsingen framover, sier fylkesråd Ørnebakk.

Fordelingen finner du til høyre på denne siden.

Bildet: Ilevegen i Gratangen kommune.
Foto: Toril Skoglund/Troms fylkeskommune