Disse får penger til å drive «førstehjelp» på verneverdige bygninger

Fylkesrådet har nå fordelt årets midler til «Redningsplanken». Denne ordningen er først og fremst ment som førstehjelp for å berge verneverdige bygninger i påvente av mer permanente tiltak og eventuelle søknader til andre instanser om midler.

Uthusbygninger prioriteres og maksimum beløp for tildeling er 30.000 kroner. I alt er det avsatt 450.000 kroner til denne ordningen. I år ble det også fordelt restmidler fra de siste 3 årene, slik at det totale beløpet til fordeling var 685.000 kroner.

Det er for 2017 kommet inn 40 søknader fra hele fylket og det er tildelt midler til prosjekter i 18 av fylkets 24 kommuner. Av de 40 søknadene ble en trukket og de øvrige 39 har fått tildelinger fra 5.000  – 25.000 kroner.

- Selv om beløpene er små, utløser dette erfaringsmessig stor innsats i form av eget arbeid og egne midler og ofte også i neste omgang tilskuddsmidler fra andre instanser som f.eks. Norsk Kulturminnefond, forteller fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap).

Det samlede totalbudsjettet på årets søknader var på nærmere 4 millioner kroner.

- Det er positivt at fylkeskommunen kan bidra til at viktige deler av bygningsarven blir tatt vare på og satt i stand, sier fylkesråd Ørnebakk.

Slik fordeler tildelingene seg, sortert geografisk:

Nord-Troms

• Renate Hansen til oppretting og istandsetting av et naust i Lyngen.
  • Jann Grundvåg til omlegging av tak m.v. på Sieidigenta i Kåfjord.
  • Karin Johannessen til istandsetting av et sommarfjøs på Lauksletta på Arnøy i Skjervøy kommune.

Midt-Troms:

• Arnulf Østli til omlegging av tak m.v. på 3 uthusbygninger i Øverbygd i Målselv.
  • Tranøy kommune til utbedringsarbeider på den gamle prestegården på Tranøya.
  • Midt-Troms Museum til dokumentasjon og sikring av stabburet på Fossmotunet i Målselv og fjøsen på Bardu bygdetun.
  • Leif Andreas Simonsen til gjenreisning av sommarfjøs i Lenvik kommune.
  • Gisund Kystlag til istandsettingsarbeider på Gammelbrygga og Telegrafen på Gibostad.
  • Stiftelsen gamle Gibostad til utskifting av pelefundamenter på den gamle materialhandelen på Gibostad.
  • Hallvard Brandskognes, Målselv, til tiltak mot fukt og skader i det gamle våningshuset på gården.
  • Knut Arne Sandbakken til sikring  mot fuktskader på Sandbakksætra i Målselv.
  • Marit Aure og Svein Bergvik til sikring av den gamle fjøsen på Berg i Dyrøy.
  • Torsken menighet til utbedringsarbeider på Torsken kirke.
  • Tranøy menighet til oppretting av fundamenter m.v. på Tranøy kirke på Tranøya.

Sør-Troms:

• Sigrid Gravem Torgersen, Mari-Ann Bakke, Arnfinn Strand, Katrine Søyland Guttormsen og Svein Robert Guttormsen til istandsetting av til sammen 5 sommarfjøs langs Fotefarstien mellom Gåra og Borkenes.
  • Alf Olsen til istandsettingsarbeider på en fjøs på Dale (Harstad kommune).
  • Stig Chruickhank til istandsetting av tidligere tyskerbrakke, senere bolig, i Salangen.
  • Sverre Kulseng til utbedring av fundamentering på stabburet på Røkenes i Harstad.
  • Tor Eirik Lind til omlegging av torvtak på naust i Lavangen.
  • Tore Johansen til omlegging av torvtak m.v. på et stabbur i Ibestad.
  • Flatøy vel til reparasjoner på Flatøy gamle skole (Harstad kommune).
  • Kjartan Gran til utbedring av fundamenter m.v. på fjøsbygning på Breidablikk i Salangen.
  • Sandmark Bygdeutviklingsselskap til utbedring av kader på papptak på Sandemark gamle skole i Skånland.
  • Håvard Haraldsønn Salen til istandsetting av gammel fjøsbygning i Kvæfjord.
  • UL Bølgen til arbeider på ungdomshuset Stormly på Meløyvær i Harstad kommune.
  • Olav Nergård til utbedringsarbeid på en uthusbygning på Hemmestad i Kvæfjord.
  • Arild Kulseng-Hansen til sæterhytta på Sæteråsen gård i Harstad.

Tromsø, Balsfjord og Karlsøy:

• Jannie Pettersen til utbedring av tak og kledning på et naust på Vannøy i Karlsøy kommune.
  • Jack Bjørkhaug til utbedringsarbeid på det gamle internatet i Aursfjord.
  • Tone Grande Nilsen til istandsetting av ei tidligere husmannsstue på Tennes i Balsfjord.
  • Rebekka Brox til vedlikeholdsarbeid på Brox-gården i Tromsdalen, Tromsø.
  • Hans Berge Holmeslett til istandsetting av fjøs på Holmesletta i Tromsø.
  • NIBIO til sikrings- og utbedringstiltak på det gamle drivhuset på Holt i Tromsø.