Bussen skal raskere fram

Nå skal bybussen i Tromsø raskere fram. Til neste år får den derfor ei egen fil på vegen mellom Langnesbakken og postterminalen.

Kommende høst skal bussen ikke lenger stå i samme kø som bilen på den trafikkerte strekningen fra postterminalen til Langnesbakken. Her skal nemlig vegen utvides for at bussen skal få egen fil på denne delen av fylkesveg 63.

- Resultatet er at busspassasjerene kommer seg raskere fram, og det er et bidrag for å gjøre bussen mer attraktiv i byen, sier fylkesråd for samferdsel Ivar B. Prestbakmo (Sp) i Troms fylkeskommune.

Nye holdeplasser

Statens vegvesen har nå lyst ut anbudet for denne jobben for Troms fylkeskommune, og regner med at spaden stikkes i jorda for vegutvidelsen i mai. Tre måneder senere vil kollektivfeltet stå ferdig, sammen med oppgraderte holdeplasser på hver side av vegen og tryggere overgang for fotgjengere som skal krysse vegen.

Statens belønning

Det er staten som betaler for holdeplassene og det nye kollektivfeltet, gjennom den såkalte belønningsordningen. Dette er statens avtale med kommuner og fylkeskommuner i større byområder, for å bedre kollektivtilbudet og dempe biltrafikken.

Staten inngikk en fireårig avtale med Tromsø kommune og Troms fylkeskommune om dette i 2015. Målene i avtalen er at det skal være 20 prosent flere bussreiser i Tromsø i 2018 enn det var i 2014, og at biltrafikken ikke skal øke. For å nå dette bidrar staten med totalt 285 millioner over fire år. Disse pengene brukes på tiltak som gjør det enklere og mer fristende å være fotgjenger, syklist og busspassasjer i Tromsø.

Fjerne flaskehalser for buss

Innen 2030 skal bybussene være tromsøværingenes valg på to av ti hverdagsreiser. Det er blant målene for bytuviklingsprosjektet Tenk Tromsø, der kommunen, fylkeskommunen og staten samarbeider. Et av de største utfordringene for å nå dette målet er at bussturen blir for lang sammenlignet med bilturen. Det skjer når bussen står i den samme køen som bilen.

- Derfor må vi bygge flere enn dette kollektivfelt og gjøre større ombygginger slik at bussen kommer seg fram. Det blir viktig i Tenk Tromsø i framtiden, sier Prestbakmo.