Bidrar til videreutvikling av Riddu Riððu Festivála

På fylkesrådet Myrseths siste dag innvilget fylkesrådet inntil 750.000 kroner til Riddu Riððu Festivála til et prosjekt som skal videreutvikle festivalen.

Prosjektet skal blant annet sørge for utforming av en ny strategi som tar høyde for endrede rammevilkår og forankrer Riddu Riððus posisjon i samfunnet. Dette skal sikre at festivalen kan møte fremtiden styrket som organisasjon, og sikrer oppslutning om festivalen fra eksisterende så vel som hos nye gjester og frivillige.  Dette skal gjøres blant annet gjennom et målrettet arbeid med ungdom som frivillige og en større grad av profesjonalisering av det frivillige arbeidet.

- Riddu Riððu Festivála har gjennom 26 år utviklet seg til en av de viktigste festivalene for kultur og kulturformidling ikke bare for Troms, men for hele Norge. Samtidig er både kultur, men også rammebetingelsene for festivalen stadig i endring, og vi er glad for at vi kan bidra når festivalen ønsker å videreutvikle seg i takt med dette, sier nåværende fylkesrådsleder Willy Ørnebakk. Inntil fredag satt han som fylkesråd for helse, kultur og næring i fylkesrådet Myrseth.

Prosjektet går over tre år og retter seg i hovedsak mot personer som har tilknytning til festivalen gjennom frivillig arbeid. Prosjektet har en ambisiøs aktivitetsplan som etter planen skal sikre at den kompetansen som ligger i organisasjonen i dag forblir med i festivalen i  den videre utviklingen. Dette skal sikres gjennom organisert erfaringsoverføring og ved at de frivillige arbeiderne i festivalen – som også utgjør festivalens eiere, i større grad tar en aktiv del i den videre utviklingen av festivalen. Dette vil også kunne bidra til enklere rekruttering av frivillige i framtiden.

- Vi er kjempeglade for å få tildelt disse midlene. Vi er en 26 år gammel festival, så det er flott for oss å kunne få sånne type midler til å tenke strategisk og bane ny vei, sier festivalsjef for Riddu Riððu, Karoline Trollvik.

Troms fylkeskommunes tilskudd på 750.000 kroner dekkes over de distrikts- og regionalpolitiske virkemidlene og satsingen på Inkluderende og vekstkraftige lokalsamfunn. Tilskuddet utgjør 50 %  av totalrammen for prosjektet, der de resterende 50 % dekkes av festivalen selv.

- Prosjektet vil om de lykkes bidra til kjernen av det disse midlene er ment å skape: Et inkluderende og vekstkraftig lokalsamfunn, og særlig i forhold til det uttalte målet om økt deltakelse i frivillige organisasjoner. Vi gleder oss til fortsettelsen!, sier Ørnebakk.