Bidrar til kunnskapskatalysator for reiselivet

Fylkesrådet har innvilget 975.000 kroner til HSL-instituttet ved UiT – Norges arktiske universitet, til et kunnskapsformidlingsprosjekt rettet mot reiselivet.

Hovedmålsettingen for prosjektet er å skape en felles, vedvarende arena for formidling av reiselivsforskning for bedrifter, destinasjonsselskaper, virkemiddelapparatet og det offentlige som er i befatning med reiselivsutvikling i Nord-Norge.

Prosjektet skal bidra til å skapa dialog mellom akademia og reiselivsnæringen som setter en bedre i stand til å forske med og for, fremfor på næringen. Dette vil blant annet bidra til å gjøre reiselivsforskningen mer tilgjengelig for næringen på næringens premisser, skreddersy kunnskapsformidling for ulike deler av næringen og generere ny forskning som er forankret i konkrete kunnskapsbehov.

- Økt aktivitet fører med seg blant annet økt slitasje og et stadig større behov for kunnskap om hvordan næringen kan forvalte og bygge videre på våre fortrinn på en bærekraftig måte. Prosjektet er etterlengtet, - Universitetet i Tromsø imøtekommer en stadig mer aktuell målsetting i reiselivsnæringen - utviklingen av en kunnskapsbasert næring, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap).

Prosjektet går over tre år og har en ambisiøs aktivitetsplan, der prosjektmålet skal nås blant annet ved å gjøre tilgjengelig både forskere og forskningsresultater relevant for næringen gjennom tematiske seminarer, kurs og via ei nyopprettet nettside. Gjennom prosjektet skapes det også en oversikt over pågående forskning, en prosjektkatalog for nordnorsk reiselivsforskning, samt reislivsforskning om Nord-Norge.

I tillegg kartlegges ulike nettverk mellom forskere innen feltet, og på tvers av reiseliv og tilstøtende områder. Prosjektet har også ambisjoner om å etablere et formelt forum med forskingsstrategisk formål som skal jobbe for å skape felles plattform for reiselivsforskningen i Nord-Norge, og som skal utvikle forsknings- og formidlingsprosjekter på tvers av forskningsinstitusjonene i landsdelen knyttet til reiseliv.

Troms fylkeskommunes tilskudd på 975.000 kroner dekkes over de regionale utviklingsmidlene og utgjør 50 prosent  av totalrammen for prosjektet, der de resterende 50 prosentene dekkes av UiT.

- Reiselivsnæringen har utviklet seg til å bli ei særdeles viktig næring i og for Troms. Det må vi sørge for kan vare, og den beste måten å få det til på er at reiselivet utvikler seg videre basert på kunnskap. Dette prosjektet vil bidra til at det blir enklere enn tidligere, og jeg håper næringen ser mulighetene som ligger i dette, sier Ørnebakk.