Bidrar til innfallsport til natur og kultur i Kvænangen

Fylkesrådet har innvilget inntil 427.000 kroner til Verneområdestyret for Kvænangsbotn og Navitdalen landskapsverneområder til et prosjekt der en skal etablere en innfallsport til natur og kultur i Kvænangen i Nord-Troms.

Prosjektet innebærer å opparbeide et sted hvor det er naturlig å gjøre et stopp, både for besøkende og innbyggere i Kvænangen, og hvor det er tilgjengelig, god og tilpasset informasjon om naturen, kulturen og tilgjengelige opplevelser i området. Prosjektet er et samarbeid mellom de lokale aktørene Verneområdestyret for Kvænangsbotn og Navitdalen landskapsvernområder, Kvænangen næringsbygg, Nord-Troms museum og Halti kvenkultursenter.

- Prosjektet vil blant annet kunne bidra til grunnlaget for å drive natur-, opplevelses- og kunnskapsbasert turisme, og jeg tror vi med tiden vil se at initiativet fra samarbeidspartnerne har bidratt til verdifull næringsutvikling i kommunen, sier fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap).

Troms fylkeskommunes tilskudd på inntil 427.000 kroner dekkes over de distrikts- og regionalpolitiske virkemidlene og satsingen på inkluderende og vekstkraftige lokalsamfunn. Tilskuddet utgjør 50,1 %  av totalrammen for prosjektet, som er på totalt 852.500 kroner.

Gjennom prosjektet skal det bygges opp et anlegg ved Kvænangshagen Verdde som skal lose besøkende til natur- og kulturopplevelser i Kvænangen. Lignende anlegg andre steder har gitt god effekt, og har vært med på å bygge opp under eksisterende så vel som nye aktører innenfor nærings- og samfunnsliv. De involverte håper det blir tilfellet også for Kvænangens del.

- Prosjektet vil kunne sørge for at de som er i Kvænangen vil få en god anledning til å lære mer om stedet og bli kjent med de fantastiske mulighetene som finnes her! Det er en fornøyelse å kunne bidra til dette, sier fylkesråd Simonsen.