- Avfall fra nord kan bli verdifullt, nytt råstoff

Fylkesrådet har bevilget 650.000 kroner til næringsklyngen Biotech North og deres prosjekt for å utvikle NCE Biotech North.

- Bioøkonomien viser vei til et godt liv uten å ødelegge for kommende generasjoner, gjennom teknologi, ressursanvendelse og kunnskap. De biologiske ressursene må i større grad anvendes i sin helhet, både som hovedprodukter og biprodukter. Det som tidligere ble omtalt som avfall skal gi verdi som nytt råstoff i nye produktsidestrømmer. Velkommen til den sirkulære tidsalderen, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap).

Næringsklyngen Biotech North består av små og mellomstore bedrifter, hovedsakelig innen marin bioteknologi, forsknings- og utviklingsaktører, og offentlige aktører. Et viktig aspekt for å støtte opp om næringsklyngen med en bevilgning på 650.000 kroner er deres utgangspunkt i regionens biologiske råvarer og klyngens verdiforedlingen av disse. Troms fylkeskommune har gjennom tiden bevilget midler til den bioteknologiske næringen gjennom oppbygging av en felles infrastruktur, som har avløst betydelige flaskehalser innen kommersialisering og verdiforedling av råstoff og råvarer.

- Fremtiden er fornybar og sirkulær. Skal vi kunne leve godt av naturen, må vi bygge videre der vi er sterkest. Vår stryke er nærheten til ressursene i havet, med kunnskapsmiljø og næringsliv tilknyttet den blå bioøkonomien. Næringsklyngen Biotech North representerer et viktig bidrag for å styrke denne utviklingen i vår region , sier Ørnebakk.