Anbud på rassikring på Senja

Troms fylkeskommune har fått inn anbud på første fase av rassikringen av Røyrnesbukt på Senja. Det er budsjettert med 120 millioner kroner til prosjektet.

Det var stor konkurranse da Troms fylkeskommune lyste ut anbudet på første fase, og 14 selskaper leverte tilbud. Tiltaket består av bygging av fjordkryssing i Sifjordbotn for å unngå snøskredfarlige områder. Prosjektet inngår i Torskenpakken og det er budsjettert med totalt 120 mill. kroner til prosjektet. Det forteller fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

Neste anbudsutlysning er brua, som blir lagt ut på konkurranse rundt juni 2019.

Fakta:

• Prosjektet går ut på å bygge ny vegforbindelse over Sifjorden. Massene sprenges og transporteres fra sidetaket innerst i fjorden og legges ut i sjøfyllinga. Første lag legges ut med sjøredskap opp til kote - 10 meter. Resten legges ut med gravemaskin fra land. Det skal fylles fra begge sider da det senere skal bygges ei 45 meter lang bru midtfjords. Brua er ikke med i denne entreprisen.
  • Eksisterende fv 232 fra sidetaket til Sifjord skal oppgraderes.
  • Hovedmengder er:
    - Sprenging sidetak ca. 340 000 pfm3 (prosjekterte faste kubikk)
    - Urmasser til sjøfylling ca. 80 000 m3
    - Sprengstein i sjøfylling ca. 545 000 pam3 (prosjekterte anbrakte kubikk)