Årets kulturpris til Sigurd Johan Heide og Kartellet

Troms fylkeskommunes kulturpris for 2016 tildeles koreograf og dansekunstner Sigurd Johan Heide og Kartellet. De får prisen for sin uredde og tverrfaglige tilnærming til folkedansen, og deres arbeid for å gjøre folkedanssjangeren til en nyskapende og relevant del av samtidsdansen. Prisen er på 25.000 kroner.

Troms fylkeskommunes kulturpris tildeles skapende eller utøvende kunstnere eller andre som ved kunstnerisk eller kulturell virksomhet har gjort en særlig innsats for-, eller i kulturlivet i Troms. Formålet med kulturprisen er å anerkjenne mottakeren av prisen, og å støtte skapende kunstnerisk og kulturell virksomhet i Troms fylke.

Kulturprisen 2016 ble delt ut under fylkestinget 14. desember 2016.

Begrunnelse

Danser og koreograf Sigurd Johan Heide har sammen med danseensemblet Kartellet klart å løfte folkedanssjangeren igjen opp på en nasjonal dansedagsorden, og gjort folkedanssjangeren til en nyskapende og relevant del av samtidsdansen. Han har som koreograf og dansekunstner utfordret den tradisjonelle folkedansen, men bevart tydelige røtter fra tradisjonsdansen. At ensemblet mottok Norsk Kritikerlags Dansekritikerpris i 2015, er et tydelig signal om at de har vunnet frem med å se og oppleve folkedans på nye måter.

Folkedans og folkemusikk er med Kartellet ikke lenger forbeholdt spesielt interesserte leikaringentusiaster, men blitt tilgjengelig som en spennende del av danseuttrykket i vår samtid.

Fylkesråd for helse, kultur og næring Willy Ørnebakk sier:

- Det Sigurd Johan Heide som koreograf og Kartellet som danseensemble gjør, har innvirkning på en hel dansesjanger, ikke bare her i Troms, men hele landet. Forestillingene til Kartellet er spennende og inspirerende, og vi er sikre på at denne formen rekrutterer nye folkedansere også utenfor tradisjonsmiljøene.

Kartellet og Heide er foreslått som verdig vinner av kulturprisen 2016 på bakgrunn av sin uredde og tverrfaglige tilnærming til dansen, som har utfordret og videreutviklet en hel dansesjanger tilhørende sin samtid. De har gjort tradisjonsdansen igjen en aktuell danseform, og Kartellet har uten tvil stor betydning for endringer som skjer både i det tradisjonelle danse- og musikkuttrykkene regionalt og nasjonalt.