Vil tiltrekke seg unge, flinke nyutdannede

PRESSEMELDING 07.04.2016:

Med 990.000 kroner i støtte fra fylkesrådet i Troms, skal Profilgruppa Finnsnes jobbe for å lokke kompetansearbeidskraft til Midt-Troms-regionen.

Profilgruppa Finnsnes tar utgangspunkt i næringslivets nåværende og framtidige behov for ledere og ansatte med høyere utdanning gjennom prosjektet traineeprogram fase 2. Traineeprogrammet skal tilby interessante og varierte arbeidsmuligheter, et attraktivt kompetanse- og utviklingsprogram og en grundig introduksjon i Midt-Troms-regionens samfunns – og næringsliv.

- Dette passer godt inn i det fylkesrådet ønsker for fylket; bredt samarbeid, overføringsverdi og forventet nytte for næringslivet og offentlig virksomhet. Midt-Troms-regionen har påvist at det er behov for og ønske om å arbeide med rekruttering av unge, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap).

Prosjektet kan forankres i fylkesplanens næringsstrategi;  «rekruttere og produsere kompetent arbeidskraft». Tilskuddet fra Troms fylkeskommune utgjør omlag 32 % av finansieringen av prosjektet, og dekkes av de regionale utviklingsmidlene.

Prosjektet ønsker å trekke til seg høykompetent arbeidskraft etter endt utdannelse og utvikle en samarbeidsmodell hvor målet er at studentene og de ulike fagmiljøene ved universitetet lettere kan etablere tilknytning til næringslivet i Midt-Troms gjennom internship og studentoppgaver.

I løpet av første fase har programmet i hovedsak arbeidet med og rekruttert til private bedrifter. I fase to vil en også rette innsatsen mot offentlig virksomhet.

Prosjekt vil arbeide  med å skape flere arenaer for innovasjon og utvikling i regionen,  for eksempel vil en danne en ressursgruppe med traineer for bidra med nye ideer og nye samarbeidsformer. I første omgang skal traineer engasjeres i å arrangere en konferanse/workshop med arbeidstittelen «Energidagen». Utvikling og oppfølging av eksisterende samarbeid er også en del av prosjektet, videreutvikling av mentorordning vil være spesielt viktig.

En studie av ni regionale traineeprogram i Norge viser at traineeordninger har god effekt. To av tre unge med høy kompetanse blir i distriktene etter å ha vært trainee.

Kontaktperson:
Willy Ørnebakk – fylkesråd for helse, kultur og næring – 911 74 752