Trastad Samlinger i Kvæfjord vil bli nasjonalt kompetansesenter

Troms fylkeskommune har bevilget 990.000 kroner til Stiftelsen Sør-Troms Museum for å jobbe med konseptutvikling ved avdelingen Trastad Samlinger.

Trastad Samlinger er i dag eneste museum i Norge som formidler kunnskapen om såkalte «outsider-gruppers» evner. Outsider Art er en kunstform hvor utøvere i en eller annen form er mentalt syke, har intellektuelle vansker eller lærevansker og som lever eller har levd på kanten av samfunnet.

Gjennom prosjektet skal Trastad Samlinger utrede roller og funksjoner for et fremtidig nasjonalt kompetansesenter for Outsider Art. Gjennom prosjektet vil en også tydeliggjøre forutsetningen for å oppnå status som nasjonalt kompetansesenter.

- Trastad Samlinger har gjort seg merket både i inn- og utland gjennom sitt arbeide med å fremheve Outsider Art-gruppens evner og talent. Prosjektet de nå skal i gang med kan potensielt resultere i at museet blir et nasjonalt kompetansesenter, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap), og fortsetter:

- Dette vil naturligvis styrke deres posisjon som kunst- og kulturformidler, men også bidra til stedsutvikling og kompetanseheving i Kvæfjord kommune. I tillegg vil en slik status gi muligheter for økt samarbeid på tvers av næringer og nettverksbygging nasjonal og internasjonalt.