To kunstnere får årets arbeidsstipend for kunstnere

Troms fylkeskommunes arbeidsstipend for 2016 går til kunstnere Kristin Tårnes og Lawrence Malstaf.

Onsdag 14. desember mottok billedkunstnere Kristin Tårnes og Lawrence Malstaf  Troms fylkeskommunes arbeidsstipend for kunstnere under en høytidelig seremoni i fylkestinget. Stipendet på 100.000 kroner deles mellom de to kunstnerne.

- Kunstnermiljøet i Troms er mangfoldig, internasjonalt og holder høyt nivå, noe som også gjenspeiles i årets søknader. Det er første gang at stipendet tildeles to kunstnere» sier fylkesråd for kultur, helse og næring Willy Ørnebakk (Ap).

- Kristin Tårnes og Lawrence Malstaf er begge to aktive og synlige kunstnere av internasjonalt format, som gjennom sitt kunstneriske engasjement bidrar til å fremme kunstscenen både i Troms og i landsdelen, fortsetter fylkesråden.

• Kristin Tårnes, født i Bærum i 1985, bor og arbeider i Tromsø. Hun har en mastergrad fra Kunstakademiet i Trondheim, og har også studert ved Nordland kunst – og filmskole i Kabelvåg. Hun er en av initiativtakerne til TKF-Loftet Arbeidsfellesskap over Tromsø kunstforening, og har i flere år vært med å drive Kurant Visningsrom. Kristin Tårnes er opptatt av historiefortelling som oftest tar form som filmer eller publikasjoner. Stedet og regionen hun bor i danner et utgangspunkt for hennes langvarige, dokumentariske og stedsspesifikke prosjekter. Kunstneren vil bruke stipendet på fordyping, utvikling av nye prosjekter, og kompetanseheving gjennom kurs.

• Lawrence Malstaf (f.1972 i Brugge, Belgia) bor og arbeider i Tromsø. Han er utdannet industridesigner, men jobber som profesjonell billedkunstner og scenograf. Han har mottatt en rekke internasjonale priser innen kunst og ny teknologi for sitt arbeid.  Malstaf har de siste årene fokusert på miljøvennlig produksjon av sine installasjoner, og prøver å transformere denne materielle utfordringen til en kunstnerisk motivasjon. Kunstneren skal bruke stipendet til utforsking av nye materialer, konstruksjons-  og arbeidsmetoder.

Det var 16 søkere ved søknadsfristens utløp. Stipendkomiteen har bestått av Sigfrid Hernes, Nord-Norske Bildende Kunstnere,  Inger Blix Kvammen, Norske kunsthåndverkere – Nord-Norge og en representant fra kulturetaten.