Tidenes største søknadsbeløp

PRESSEMELDING 29.03.2016:

Aldri før har det blitt søkt om så mye spillemidler i Troms som i år.

Årets søknader for spillemidler til idrettsanlegg og fysisk aktivitet i Troms er nå gjennomgått og kvalitetssikret.  Oversikten som oversendes fra Troms fylkeskommune til Kulturdepartementet har aldri hatt et større samlet godkjent søknadsbeløp.

Godkjent søknadsbeløp er på hele 225.282.000 kroner.

- Dette er ny rekord for Troms og vitner om en storstilt utvikling og etablering av anlegg som kommer befolkningen til gode, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap).

Beløpet er 73,6 millioner kroner høyere enn i 2015. Fra Tromsø kommune er det kommet inn søknader med en samlet sum på 118 millioner kroner.

Totalt har søknadene i fylket en svimlende kostnadsramme på over 2,67 milliarder kroner.

I slutten av april vil rammebeløpet for 2016 foreligge. Det bør ligge an til at Troms får en kraftig økning fra 2015. Da ble det fordelt rundt 41 millioner kroner.

- Fylkesrådet vil behandle årets fordeling av spillemidler til anlegg så snart rammebeløpet foreligger, avslutter Ørnebakk.

Kontaktperson:
Willy Ørnebakk – fylkesråd for helse, kultur og næring - 911 74 752