Tidenes satsing på teknologi på kollektivtransport i Troms

Troms fylkeskommune har signert avtale med Consat Telematics om kjøp av sanntidssystem.

Sanntidssystemet er den største teknologisatsingen noensinne når det gjelder informasjon til reisende i Troms. Satsingen vil sørge for at innbyggere og turister enkelt og bekvemt – og til enhver tid vil få oppdatert og pålitelig informasjon om sin reise.

Full oversikt

Via internett, mobilapp, skilt og skjermer vil man få sanntidsinformasjon om bussen. Bussene er koblet på GPS og systemet vil til enhver tid vite hvor bussene er.

Ved forsinkelse får man en prognose om når bussen skal gå fra holdeplassen. Dersom blir innstilt vil man få informasjon om det umiddelbart, og videre informasjon om ekstra avgang eller neste avgang. I tillegg gir systemet mulighet for å publisere service- og avviksmeldinger om aktuelle trafikksituasjoner.

Mer enn et informasjonssystem

Sanntid registrerer alle avvik og gir prognoser. Det vil være til støtte både for trafikkledere og sjåfører ved å gi fortløpende kontroll på konkrete tidsavvik på ruter.

I tillegg vil det være et unikt verktøy for ruteplanleggerne som skal lage rutetabeller basert på erfaringstall.

- Det har lenge vært et ønske om å bedre tilgjengeligheten på kollektivtransport for enkelte brukergrupper og da spesielt svaksynte og hørselshemmede. Ved innvendige og utvendige opprop – også med teleslynge, samt godt lesbare skjermer i tillegg til mobilapp, vil sanntid kunne gi flere en tryggere og enklere reise, forteller fylkesråd for samferdsel og miljø Ivar B. Prestbakmo (Sp).

Systemet skal i første omgang rulles ut på bussene i Tromsø og i Harstad samt på hurtigbåtrute 2 og forventes å være på plass i løpet av våren 2017.

Sanntidssystemet finansieres av belønningsordningen i Tromsø by og Harstadpakken. Målet er å stimulere til at flere benytter seg av kollektivtransport i større byområder og da er viktig å sikre at kollektivtrafikken får prioritering i bytrafikken, slik at kollektivtilbudet blir det mest pålitelige og foretrukne alternativet for folk flest. Innføring av sanntidssystem er et viktig steg i riktig retning, sier en fornøyd fylkesråd.