Syv vil bygge ny veg på Skjervøy

Det er kommet inn syv tilbud på prosjektet bygging av ny fylkesveg 866 Langbakken.

Fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp), er glad for at Statens vegvesen nå kommer i gang med utbedringen av denne problematiske strekningen.

- Langbakken har i lang tid vært en flaskehals og en stadig utfordring for det store volumet av fisk og sjømatprodukter som er avhengig av denne vegstrekningen, sier fylkesråden, og fortsetter:

- At vi nå kommer i gang med utbedringen, med sikte på å være ferdige mot slutten av neste år, er for meg en brikke i vår satsing på å tilrettelegge for transporten fra kyst til marked.

Disse har levert:

Tilbyder

Tilbudssum (eks. mva.)

1 Veidekke AS  63 828 655,00
2 SA-Anlegg AS 61 308 946,00
3 Mesta AS 60 352 568,08
4 M3 Anlegg AS 79 416 578,38
5 Anlegg Nord AS 62 899 181,00
6 Elvenes Maskin AS 59 870 900,50
7 Thore Magnussen & Sønn AS 71 849 237,00

Langbakken på Skjervøy er en flaskehals for trafikantene, spesielt for tungtransporten på vinterstid. På det meste er stigningen ti prosent, og for å redusere denne skal vegen nå legges om, fra Skattørsundet bru til Hollendervika.

I tillegg til bygging av to kilometer ny veg, skal om lag én kilometer av eksisterende trasé utbedres.

Utbyggingen vil sikre bedre fremkommelighet, regularitet og sikkerhet for alle trafikanter – også gående og syklende. Dagens fylkesveg vil nemlig bli gjort om til gang- og sykkelveg, i tillegg til at det skal bygges gangveg sør om Langbakken. Med det får man et sammenhengende gang- og sykkelvegnett fra brua til sentrum, med kryssing i Hollendervika.

Når Statens vegvesen har gått gjennom de innkomne tilbudene, vil innstilling om kontraktstildeling bli oversendt fylkeskommunen. Fylkesråd Prestbakmo ser for seg en rask behandling av denne saken, slik at fylkeskommunen kan tegne kontrakt med entreprenør i løpet av en måneds tid. Dermed kan det bli byggestart i løpet av høsten og ferdigstillelses av den nye vegen i desember 2017.