Svarer på næringslivets framtidige behov

Fylkesrådet bevilger 150.000 kroner til Fagskolen i Troms avdeling Harstad og deres forprosjekt «Nytt kompetansetilbud ved fagskolen»

Fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap), besvarer næringslivets framtidige behov for å rekruttere personal med fagskoleutdanning med en tildeling til Fagskolen i Troms- avdeling Harstad.

Forprosjektet skal avklare grunnlaget for en mellomlederutdanning innen teknikk og industriell produksjon.

Utgangspunktet for prosjektet er etter innspill fra næringslivet som søker en utdanning som kan ivareta et bredere spekter av funksjoner innen industri- og teknologi.

- Vi ser at dette forprosjektet også samsvarer med næringslivets kompetansebarometer, målt på landsbasis. I denne framkommer en forventning fra ca 47 prosent av de spurte at de vil trenge fagutdannet personell i sin bedrift de kommende fem årene. Det er derfor viktig å få avklart dette behovet for vår region, sier Ørnebakk.