Støtter idretten i Troms

PRESSEMELDING 17.03.2016:

Fylkesrådet foreslår å bevilge et tilskudd på 3,6 millioner kroner til ulike idrettsformål i regi av Troms idrettskrets i 2016.

Gjennom midlene gis idrettskretsen og særkretsene/regionene mulighet til å være et koordinerende ledd for idretten i Troms, til å arrangere og legge til rette for idrettsaktivitet og kompetanseheving.

- Med rundt 60.000 medlemskap representerer Troms idrettskrets den største frivillige organisasjonen i Troms. Det er derfor viktig å understøtte idrettskretsens virksomhet og bidra til å gi gode rammevilkår for utøvere, trenere og ledere, sier fylkesråd for helse, kultur og næring Willy Ørnebakk (Ap).

De siste årene har Troms idrettskrets tatt et økt samfunnsansvar utover sin kjernevirksomhet. I tildelingen til idrettskretsen er det øremerket midler til folkehelsearbeid i regi av idretten. Det er tiltakene Aktiv på dagtid, ungdomsløftet og inkludering i idrettslag som gis støtte.

Fylkesrådet ønsker å bidra til å legge til rette for aktivitet for flyktninger. Idretten har vist god evne til å innlemme ulike grupper i sine aktiviteter. 200.000 kroner av den foreslåtte bevilgningen til Troms idrettskrets i 2016 skal benyttes til aktivitet for flyktninger i mottak.

- Det er flott at idretten ønsker å ta et større ansvar for aktivitet rettet spesifikt mot denne målgruppen, uttaler fylkesråd Ørnebakk.

Fylkesrådet foreslår også å bevilge 80.000 kroner til fylkeslekene for utviklingshemmede i Bardu, 30.000 kroner til hovedlandsrennet skiskyting på Bardufoss og 120.000 kroner til Barentsidretten.

Forslaget til bevilgninga skal behandles av fylkesrådet like etter påske, tirsdag 29. mars.