Statsbudsjettet - Verre enn fryktet

Verre enn fryktet

Fylkesråd for plan og økonomi Gerd H. Kristiansen (KrF) varsler at regjeringens forslag til statsbudsjett vil føre til betydelige kutt i Troms fylkes tjenestetilbud.

I Statsbudsjettet er lagt opp til en lavere vekst i frie inntekter enn varslet i kommuneproposisjonen. Korrigert for anslag for lønns- og prisvekst er veksten i underkant av 12 mill. Samtidig ligger det føringer for bruk av 32 mill.

• Dette innebærer reellt sett et betydelig kutt i frie inntekter. Vi ser en stadig sterkere sentral styring hvor nasjonalt bestemte målsettinger forutsettes oppfylt, men uten at det følger penger med. Tvert om starter vi ut med en underdekning på 20 millioner.

Kommuneproposisjonen varslet i tillegg sterk vekst i pensjonskostnadene for kommunene og fylkeskommunene. Heller ikke dette ivaretas i regjeringens forslag til statsbudsjett.

• Foreløpige beregninger tilsier at Troms fylkeskommune vil ha 30 mill i økte pensjonskostnader i 2017. Når denne kostnadsveksten ikke dekkes inn gjennom økte inntekter er vårt eneste alternativ å kutte i andre kostnader, altså tjenestetilbud, sier Kristiansen.

Kristiansen presiserer at man ikke er ferdig med finregningen.

• Det tar noe tid å tallfeste konsekvenser og kvalitetssikre dette. Det er imidlertid ikke lenger tvil om hvilken retning dette tar. Dette er faktisk verre enn vi fryktet, avslutter fylkesråden.

Kontakt: Fylkesråd for plan og økonomi Gerd H. Kristiansen (KrF) – mob 907 36 916