Stadig flere fullfører og består videregående opplæring i Troms

Det er fortsatt flere som fullfører og består videregående opplæring i Troms. Den prosentvise andelen er nå 65,7, viser gjennomføringsbarometeret for 2016 (Skoleporten.no). Landssnittet er 72,7 prosent.  Tendensen er at elever på studieforberedende programmer i Troms har forbedret gjennomføringen betydelig og ligger like under landssnittet. Det mest kritiske punktet for frafall er mellom skole (vg2) og læretid på yrkesfag.

- Hadde hele gruppen som venter på læreplass fått fortsette, og fullført og bestått, ville Troms ha vært flere prosentpoeng forbi landssnittet, sier fylkesråd for utdanning, Roar Sollied (V).

Tilstandsrapport for de videregående skolene er en årlig rapport som legges fram for fylkestinget. Den tar for seg kvaliteten i de videregående skolene, samt gjennomføring av opplæringen over en periode på fem år fra elevene startet.

Rapporten viser at fraværet i skolene i Troms er gått ned med 1,2 prosentpoeng over tre år. Den viser også konkrete tiltak som er igangsatt i Troms for å øke kvaliteten og minske frafallet, blant annet tiltak etter strategier i fylkestingsmeldingen «Samspill for økt gjennomføring», som fylkestinget vedtok i juni 2015, og målsetningene i tiltredelseserklæringen til fylkesrådet Myrseth.