Skal utsmykke nyskolen med tre og skog

PRESSEMELDING 08.04.2016:

Med 500.000 kroner ekstra i støtte fra Kunst i offentlige rom (KORO), er planene klare for kunstprosjektet på nye Bardufoss videregående skole.

Som 1 av 13 prosjekter, har Troms fylkeskommune fått støtte fra KORO til to kunstprosjekter på nyskolen på Bardufoss. Det er tromsøkunstneren Arnold Johansen som er kunstnerisk konsulent for prosjektet, som er delt opp i to deler. Det ene skal være et permanent kunstverk, det andre et midlertidig kunstprosjekt som vil engasjere elever og ansatte ved skolen.

Overordnet idé for det permanente kunstprosjektet er å ta utgangspunkt i tre som et tradisjonelt og bærekraftig materiale, og skogen som et arketypisk element og symbol på den hemmelige og naturlige verden truet av urbaniseringen og klimaendringene.

- Vi setter stor pris på tilskuddet fra KORO, og jeg er overbevist om at kunstprosjektet blir godt ivaretatt på det som blir vår nyeste skole fra 2017. Satsing på tre som materiale passer jo definitivt skolen i indre Troms. Jeg er fornøyd med at elevene blir involvert og ikke bare kunstpublikum, og at prosjektets innhold tar opp evig aktuelle utfordringer som bærekraftig levesett og miljø, sier fylkesråd for utdanning, Roar Sollied (V).

I tillegg til Arnold Johansen, skal kunstnerne Mattias Härenstam (Sverige/Oslo) og Ingeborg Annie Lindahl (Harstad) delta. Härenstram er engasjert for hovedprosjektet og skal skape et stedspesifikt kunstverk, mens Lindahl skal gjennomføre et idéverksted der både elever og ansatte får mulighet til å delta i utviklingsfasen til det midlertidige kunstprosjektet.

Troms fylkeskommune setter 0,5%-1% av byggebudsjettet til utsmykking. Det oppnevnes en utsmykkingskomité for hvert byggeprosjekt. Ifølge reglementet til KORO skal den enkelte utsmykkingskomité bestå av fire representanter; en representant fra byggherren, en representant fra brukerne, en representant fra arkitekten og kunstnerisk konsulent. Kunstbudsjettet for skolen er på to millioner kroner.

Kontaktperson:
Roar Sollied – fylkesråd for utdanning – 906 12 324