Skal skape enda bedre folkebibliotek

- Fylkesrådet sender nå Regional bibliotekplan for Troms 2017-2028 ut på høring og vi ser fram til å sammen med våre viktigste samarbeidspartnere og særlig kommunene i Troms arbeide for å oppnå det felles overordnede målet: Gode og likeverdige bibliotektjenester og tilstrekkelig nærhet til tjenestene for alle innbyggere i Troms» sier fylkesråd for helse, kultur og næring Willy Ørnebakk (Ap).

Folkebibliotek er unike kulturinstitusjoner på grunn av sitt brede samfunnsoppdrag som kunnskapsaktør, litteratur- og kulturarena og lokalt møtested. De skal hjelpe alle til å kunne delta aktivt i samfunnet og fremme læring. Folkebibliotek er på den måten viktige demokratiarenaer og arenaer for integrering, samtaler og møter mellom mennesker. Folkebibliotekene har også blitt tildelt en større rolle i arbeidet med å gjøre alle til «digitale borgere».

Fra nasjonalt nivå er det store forventninger til de kommunale bibliotektjenestenes omfang og kvalitet. Den foreliggende bibliotekplanen formulerer konkrete forventninger til nivået på bibliotektjenestene kommunene tilbyr. Planen skal bidra til et løft for alle folkebibliotekene og en kvalitetsheving av hele virksomheten, slik at man sikrer bibliotektjenester for alle i tråd med norsk lovgivning. Fylkeskommunen har som planmyndighet ansvar for den regionale bibliotekutviklingen. Bibliotekplanen er utarbeidet gjennom bred involvering av representanter fra kommunene og andre viktige samarbeidspartnere som UIT Norges arktiske universitet.

Bibliotekplanen er klar på at det trengs en satsing på samhandling, kompetanse og synliggjøring for at kommunene skal klare å oppfylle det brede samfunnsoppdraget. Den uttaler krav om tilstrekkelig faglig nivå, minst ei 100 % stilling til bibliotektjenesten i alle kommuner og et fornuftig selvforsyningsnivå på litteraturtilbudet. Synliggjøring er viktig for å øke kunnskapen både hos bibliotekeiere og bibliotekbrukere. Folkebiblioteket har potensial til å være en viktig og tilstedeværende virksomhet i lokalsamfunnet gjennom sitt samfunnsoppdrag. Det krever tydelig prioritering, kompetanse og ressurser.

- Vi skal bygge bibliotekene for framtiden. På biblioteket skal befolkningen møte kompetente ansatte som guider inn til kunnskapen og som kjenner sine lokalsamfunn. På biblioteket skal befolkningen få tilgang til et kvalitetsutvalg av fysisk og digitalt materiale, møte bibliotekrom som er tilpasset læring og aktiviteter og et mangfold av arrangementer og tilbud, sier Ørnebakk og minner om at høringsfristen er 1. februar 2017.