Skal hindre miljøforurensning i nordområdene

Med 400.000 kroner i støtte fra Troms fylkeskommune, skal Maritimt Forum Nord SA jobbe videre med å hindre miljøforurensning i nord.

Det er fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap), som har bevilget midlene til Maritimt Forum Nord SA og deres prosjekt «SARINOR2».

- Prosjektet omhandler berging og hindring av miljøforurensning i nordområdene. Hensikten er å se de miljømessige sammenhengene i søk, redning, berging av verdier som en helhetlig kjede, sier fylkesråd Ørnebakk.

Dette prosjektet vil bygge videre på funn og erfaringer fra SARINOR 1, som omhandlet redning av personell i større ulykker.

Prosjektet er et spleiselag med Utenriksdepartementet, som er hovedsponsor, Troms fylkeskommune og en rekke private næringsaktører med operasjonell virksomhet i nordområdene.

- Troms har en sentral geografisk beliggenhet i nordområdene, som er Norges viktigste utenrikspolitiske interesseområde. For Troms handler dette om å kople seg på de nasjonale satsingene og gi disse et regionalt uttrykk. Fokuset må i sterkere grad være på hvordan nærings- og kompetanseutvikling i Troms bidrar til å sikre velferd og utvikling i Norge, sier Ørnebakk.