Skal få flere turister til Troms sommerstid

Troms fylkeskommune har bevilget 2.200.000 kroner til Visit Tromsø Region AS til prosjektet Sommer i Nord.

I prosjektet skal Visit Tromsø Region etablere et bedriftsnettverk hvor hensikten er å tydeliggjøre hele Troms som reisemål og styrke verdiskapningen i vår-, sommer- og høstsesongen.

Bedriftsnettverk vil bestå av bedrifter, FoU-institusjoner og virkemiddelapparat i Troms. Ved å tydeliggjøre regionen som reisemål og posisjonere seg mot kjøpesterke målgrupper, håper nettverket å se en økning i verdiskapningen også for sommersesongen i hele fylket.

Børre Berglund, som har vært prosjektleder for Arena Lønnsomme Vinteropplevelser, er ansatt som prosjektleder. Bedriftsnettverket skal jobbe etter samme modell som en har gjort i Arena-prosjektet, hvor samhandling og kunnskapsdeling står i fokus.

- Troms fylkeskommune har vært med å finansiere prosjektet Lønnsomme Vinteropplevelser og prosjektet anses som en suksess hos de involverte. Det har vært en formidabel vekst blant tilreisende på vinterstid og nå er vintersesongen like stor som sommersesongen. Etter mange år med fokus på vintersesongen er det et flott at Visit Tromsø Region nå har tatt initiativ til å etablere et bedriftsnettverk hvor målet er å utvikle flere opplevelsesbaserte produkter og skape økt lønnsomhet hos reiselivsbedrifter i Troms. Dette prosjektet vil gjøre regionen til en attraktiv destinasjon gjennom hele året, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap).