Satser på kunnskapsoverføring og vekst i sjømatnæringa

Fylkesrådet bevilger kr. 475.000 til «Sjømatklyngen Senja» og deres prosjekt «Klyngeutvikling og Innovasjonsprosesser i Sjømatregion Senja»

Nergård Senja AS er på vegne av «Sjømatklyngen Senja»  tildelt 475.000 kroner for å gjennomføre prosjektet «Klyngeutvikling og Innovasjonsprosesser i Sjømatregion Senja».

- Klyngeinitiativet på 40 deltakende bedrifter skal i prosjektperioden mot våren 2017 styrke samspillet innad i klyngen, og med klyngens samarbeidspartnere innenfor forsknings- og kunnskapsmiljøet, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap).

Næringsaktørenes fokusområde for inneværende periode er «kraft og energi» og det skal identifiseres og igangsettes innovasjonsprosjekter knyttet til dette fokusområdet. Ørnebakk vil med denne tildelingen stimulere næringsklyngens innovative aktivitet og således bidra til effektiv kunnskapsoverføring  og vekst for sjømatnæringen i regionen.

- Det er positivt at næringsklyngen har som mål å komme til opptak i det nasjonale klyngeprogrammet Norwegian Innovation Clusters og bli et arenafinansiert prosjekt, som også betyr tilførsel av kompetanse for næringsutvikling gjennom samspill, avslutter Ørnebakk.

Foto: Kasavi/Brødrene Karlsen