Sammen for et seriøst arbeidsliv

PRESSEMELDING 27.04.2016:

Fylkesrådsleder Cecilie Myrseth (Ap) tok imot «Ti strategiske grep for å hindre svart økonomi og arbeidskriminalitet».

- Vi har allerede igangsatt et arbeid med å ha bevissthet rundt dette og synes det er bra at det er fokus på et seriøst arbeidsliv. Klart vi skal være med på det, sier Myrseth.

KS, LO, NHO, Unio, YS og Skatteetaten har gjennom gruppen «Samarbeid mot svart økonomi» utarbeidet en ny mal for hvordan man kan bekjempe svart økonomi og arbeidskriminalitet rundt anskaffelser i kommuner og fylkeskommuner.

- Det handler både om å gi folk et verdig arbeidsliv, men også om å sikre at skatt går tilbake til fellesskapet, sier faglig ungdomssekretær i LO Troms, Stein Arnold Kristiansen.

I malen han overleverte Myrseth blir det gitt eksempler av hvilke typer anskaffelser som kan ha høy risiko, og hvordan kjøpere av tjenesten kan sikre seg med kontraktskrav og kontroll.

- Vi vet jo at enkelte bransjer er mer utsatt for sosial dumping og arbeidslivskriminalitet enn andre, og da er det viktig å legge støtet der man ser at man kan gjøre en reel forskjell, sier Kristiansen.

Samtlige kommuner i Troms har fått oversendt malen mot svart arbeid og arbeidskriminalitet.

- Vi ser at jo flere mellomledd det blir i kontraktskjeden mellom bestiller og leverandør, jo vanskeligere blir det å avdekke arbeidslivskriminalitet. Vår anbefaling er å begrense antall ledd i kontraktskjeden for å gjøre det så gjennomsiktig som mulig, samt å sjekke at lønns- og arbeidsforhold er i orden. Men også at alt er på stell rundt registrering, oppgavelevering og betaling av skatter og avgifter. I tillegg at leverandøren har fagkunnskapene på plass, eksemplifiserer han.

Troms fylkeskommune med sine vel 2500 ansatte kjøper betraktelig med tjenester i løpet av et år.

- Vi er en stor organisasjon og må gå i front for et seriøst arbeidsliv. Vi skal kun forholde oss til seriøse bedrifter, særlig hvis de også bruker lærlinger. Da er vi med på å støtte opp både om at unge tidlig får lære hva et seriøst arbeidsliv er, men også med å skaffe flere fagarbeidere. Det skal lønne seg å være seriøs, understreker fylkesrådsleder Cecilie Myrseth.

Kontaktperson:
Fylkesrådsleder Cecilie Myrseth - 901 50 271