Samisk reiseliv skal trekke flere turister nordover

PRESSEMELDING 18.04.2016:

Med støtte fra fylkesrådet, skal samisk reiseliv utvikles til å bli nok en god grunn for å legge ferieturen til Nord-Norge.

Fylkesrådet har innvilget 650.000 kroner til NordNorsk Reiseliv AS med formål om å videreutvikle det samiske reiselivet i Nord-Norge.

- Samisk kultur og historie er en enorm ressurs for Nord-Norge og skal kunne stå som en hovedgrunn for en reise til Nord-Norge på ferie. Ved å bevilge midler til dette prosjektet, ønsker vi at flere vil oppleve Nord-Norge nettopp på grunn av samisk kultur, noe som vil bidra til grunnlaget for mer sysselsetting innenfor den samiske delen av reiselivsnæringen på helårsbasis, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap).

Prosjektet Samisk reiseliv i Nord-Norge 2.0, som er i regi av landsdelsselskapet NordNorsk Reiseliv AS, er en  videreføring av et tidligere gjennomført prosjekt i regi av Kunnskapsparken Origo; Samisk reiselivsprosjekt i Nord-Norge. I dette prosjektet bygger en videre på kunnskapen, erfaringene og resultatene forgjengeren fikk fram.

Prosjektet er et nettverksprosjekt, der hovedmålsettingen er at man skal styrke verdiskapingen for de deltakende bedriftene gjennom en systematisk utvikling av bedriftenes kompetanse og leveranse, styrket markedsadgang og bedret tilgjengelighet.

Målgruppen for prosjektet er de bedriftene som passer inn under Sametingets definisjon av samisk reiseliv – reiseliv der samiske kulturelementer utgjør en sentral del av virksomheten. Bedriftene vil rekrutteres fra hele Nord-Norge, i tillegg til at også sør-samiske reiselivsbedrifter vil kunne delta.  Prosjektet medfinansieres også av Finnmark og Nordland fylkeskommuner, i tillegg til midler fra Sametinget og NordNorsk Reiseliv selv.

- Prosjektet vil kunne bidra til at det nordnorske reiselivet får enda et bein å stå på gjennom et mer definert og klarere tilskudd til porteføljen enn det som finnes i dag. Dette er bra for Troms, det er bra for Nord-Norge og det er bra for reiselivet generelt i Norge, sier Ørnebakk.

Kontaktperson:
Willy Ørnebakk – fylkesråd for helse, kultur og næring - 911 74 752