Ruster seg for krevende tider

Fylkesrådets forslag til budsjett og økonomiplan for 2017-2020 bærer preg av en anstrengt økonomisk situasjon.

- Realinntektene faller betydelig i planperioden, i hovedsak som følge av et nytt inntektssystem som vektlegger folketall mer enn før, et forslag til statsbudsjett som ga oss ytterligere realnedgang og en svakere befolkningsvekst i Troms enn landsgjennomsnittet, forteller Gerd H. Kristiansen (Krf), fylkesråd for plan og økonomi.

Justert for ikke-finansierte føringer i statsbudsjettet beregner fylkesrådet en nedgang i frie inntekter i planperioden på 81 millioner kroner. På kostnadssida forsterker en betydelig økning i pensjonskostnader og i kapitalkostnader det negative bildet.

Endringer i organisasjonen

For 2017 anbefaler fylkesrådet innsparinger fordelt på alle sektorer på til sammen 60,5 millioner kroner. I 2020 vil det være nødvendig å ha redusert kostnadene med til sammen 141 millioner kroner sammenlignet med nivået i 2016 for å balansere budsjettet. Dette tilsvarer om lag 5 % av den samlede rammen.

- Situasjonen fordrer en systematisk og helhetlig gjennomgang av hvilke oppgaver fylkeskommunen skal ta ansvar for og hvordan disse oppgavene best løses. Arbeidet vil i hovedsak gjøres internt, i nært samarbeid med de tillitsvalgte, men fylkesrådet setter i budsjett 2017 også av ressurser til å få ekstern hjelp til analysene. Gjennom prosessen med å tilpasse fylkeskommunens virksomhet og organisasjon til endrede rammevilkår vil fokus være både å ivareta menneskene i organisasjonen og å sikre et best mulig tjenestetilbud til befolkningen, sier fylkesråd Kristiansen.

Fortsetter å satse på kollektivtrafikken

Samtidig vil det være høy aktivitet fra fylkeskommunens side også i økonomiplanperioden. I 2017 har samferdselsetaten 1,3 milliarder kroner til disposisjon. Om lag halvparten av disse vil brukes til å opprettholde et godt kollektivtilbud knyttet til både hurtigbåt, buss og ferge, og ungdom i Troms kan glede seg over at aldersgrensen på barnebillett vil bli hevet til 18 år. Nær 600 millioner vil bli brukt på drift og vedlikehold av fylkesveiene i 2017.

Jobber fortsatt for å hindre frafall

Innenfor utdanningsetatens budsjettramme på 1 milliard vil det bli bevilget mer midler til tiltak som tar sikte på å redusere frafallet. Lærlingetilskuddet vil bli økt, det bevilges mer for å sikre fullføringsrett for alle og det skal brukes flere ressurser på videregående opplæring for nyankomne flyktninger.

- Som samfunnsaktør av stor betydning for fylkets utvikling skal det stilles høye krav til hvordan fylkeskommunens ressurser forvaltes. Ressursinnsatsen må være mest mulig effektiv og målrettet, og komme lokalsamfunn og næringslivet til gode. Med fylkesrådets forslag til budsjett og økonomiplan viser vi en tydelig vilje til nettopp dette, sier fylkesråd Gerd H. Kristiansen

Fylkesrådet vedtar budsjett og økonomiplan tirsdag 22. november.