Rapport om nordlige landsdeler lagt fram i Paris

Nord-Sverige, Nord-Finland og Nord-Norge har gått sammen om å synliggjøre overfor EU hvilke utfordringer og muligheter vi har i nord.

Rapporten, som er en OECD-rapport, tar for seg landsdelene som helhet, de enkelte fylkene, samt nasjonalt nivå. Her blir det blant annet pekt på at regionen skiller seg ut fra resten av Europa både når det gjelder klima og avstander innad i fylkene samt til eksportmarkedene.

NSPA (Northern Sparsely Populated Areas) er en sammenslutning mellom de nordlige fylkene i Finland, Sverige og Norge, og koordineres blant regionenes kontorer i Brussel.

Fylkesrådsleder i Troms fylkeskommune, Cecilie Myrseth (Ap), er i år norsk representant i NSPA og tok i mot rapporten på vegne av Nord-Norge.

- Dette vil bli et viktig verktøy i vårt arbeide opp mot EU med tanke på statsstøtteordningene, men også EUs arktiske politikk. Det er viktig at regionene er med som premissleverandører i den framtidige utviklinga, i nord sier Myrseth.

Rapporten ble i dag lagt fram for OECDs regionkomite i Paris, og vil bli offentliggjort i mars 2017.

Nord skiller seg ut

- Tanken bak dette initiativet er å skaffe til veie argumentasjon i forbindelse med arbeidet inn mot EUs revisjon av støttetiltakene i de nordlige regionene i Norge, Sverige og Finland, sier fylkesrådsleder i Troms fylkeskommune Cecilie Myrseth.

Rapporten skal blant annet synliggjøre viktigheten av differensiert arbeidsgiveravgift. Som kjent, mistet Norge differensiert arbeidsgiveravgift i enkelte sektorer i forrige periode (som transport og energi).

Potensial i landsdelen

Fylkesrådsleder i Nordland fylkeskommune, Tomas Norvoll understreker at landsdelen har et potensial når det gjelder verdiskapning i nord, men at det må tas hensyn til regionens geografiske særstilling.

- Landsdelen vil være avgjørende i tiden framover, både med hensyn til mineraler og energi, men også matforsyning, sier han.

Tiltakssonen viktig

Fylkesvaraordfører i Finnmark, Ragnhild Vassvik, pekte på at virkemidlene i tiltakssonen har vist seg å ha positiv effekt på fylket. Hun er også opptatt av forskning og den geografiske beliggenheten.

- Vår nærhet til Russland og Arktis har gjort oss gode. Vi har ledende forskningsinstitusjoner i landsdelen, og vi nyter et godt og langt naboskapsforhold, sier Vassvik. Landsdelen blir også mer og mer viktig som reiselivsdestinasjon.

Rapporten kommenterer også urfolks deltagelse i beslutningsprosesser i NSPA området. Behovet for bedre transport forbindelser mellom øst og vest blir også trukket frem. Den peker også på at hensynet til de unike aspektene ved landsdelen må komme bedre fram i den framtidige nasjonale politikkutforminga.

Foto: Geir Johnsen/Nordland fylkeskommune