Penger til samarbeid over grensa

Fem forprosjekter fikk nylig 250 000 kroner hver av Kolarctic Norge. Fire av disse har adresse i Nordland og ett i Finnmark.
Prosjektene er innen forretning, miljø og kommunikasjoner. Forprosjektene skal etablere partnerskap og kunne bli hovedprosjekter.

- Erfaringene både med prosjektene og ikke minst selve programmet viser at de tre nordnorske fylkeskommunene kan samarbeide til felles beste for landsdelen, sier programkoordinator for Kolarctic Norge, Jan Solstad.

Tildelinga ble foretatt på Kolarctic Norge sitt styremøte 29. september.

Samarbeid

Et hovedprosjekt i Kolarctic er et samarbeid mellom Russland og parter på Nordkalotten. Forprosjektene fungerer som småprosjekter eller studier, særlig for å utvikle samarbeid, nettverk og russlandskompetanse i de tre nordnorske fylkene.

Forprosjektordninga på norsk side er med dette avsluttet. De siste tre årene har totalt 34 forprosjekter fått støtte. Dette har gått til myndigheter, organisasjoner og bedrifter i landsdelen, for samarbeid over fylkes- og landegrenser. Den formelle prosjekteieren i tolv av dem er i Nordland, ti i Troms og tolv i Finnmark.

Også forprosjekter må være tiltenkt ett av de fire tematiske områdene for det nye programmet. Det var ingen innen grensekontroll og -systemer, kun fire innen miljø, syv infrastrukturprosjekter, men hele 23 innen forretningssamarbeid. Forprosjekteiere prioriteres likevel ikke fremfor andre søkere til hovedprosjekter.

Utvikling

Det grenseregionale Kolarctic-samarbeidet har pågått under ulike programmer mellom EU og Russland siden 1996. Norge deltar med egne midler, for utvikling på nordnorsk side i samarbeidet. Et hundretall prosjekter mellom de fire landene har bidratt til utvikling av ulike sektorer og markeder i disse årene.
Første søknadsutlysning for ordinære prosjekter i den nye programperioden åpnes tidlig i 2017. For informasjon om tidligere programmer og prosjekter se www.kolarcticenpi.info eller i tillegg www.kolarctic.no for norsk side.