Over 150.000 flere kollektivreiser hittil i år

PRESSEMELDING 18.05.2016:

Sammenlignet med i fjor, tar flere bussen nå.

I perioden januar-april 2015 ble det foretatt 2.966.591 reiser med bybussene i Tromsø (rute 20 – 73). I samme periode i 2016 er det foretatt 154.571 flere reiser, totalt 3.121.162 reiser med bybussene i Tromsø, det betyr en økning på 5,2% fra 2015.

- Dette er svært gode tall og ikke minst en svært god utvikling, og en bekreftelse på at den styrkningen av kollektivtilbudet vi foretok fra 2. november 2015 har gitt effekt, sier fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

Spesielt gledelig er dette sett i lys av at de samlede tallene for 2015 viste en utflating sammenlignet med 2014 etter flere år med økning på ca 3%.

Fra og med mandag 2. november 2015 ble kollektivtransporttilbudet i Tromsø styrket ved å øke med 250 ekstra bussavganger per uke på seks såkalte X-ruter, altså rushtidsruter mandag til fredag. Dette er ruter som går fra ulike bydeler til UiT/UNN om morgenen, og retur fra UiT/UNN på ettermiddagen.

Disse x-rutene kjøres hverdager mellom klokka 06 og 09 og mellom klokka 14 og 17.

- I tillegg ble det innført hyppigere avganger i helgene på enkelte ruter. Dette har gitt et bedre tilbud til alle de som vil velge kollektivt i Tromsø, sier fylkesråd Prestbakmo.

Vil få enda flere til å ta buss

- Vi ønsker å ta trafikkveksten som kommer de neste åra på kollektivsida. Derfor var denne styrkingen av tilbudet på bybussene viktig, sier Prestbakmo.

I dag foregår 12 prosent av alle reiser i Tromsø gjennom kollektivtrafikk, noe som er tredje best blant de større byene i Norge.

- Dette vil Troms fylkeskommune, i samarbeid med Troms fylkestrafikk og Tromsø kommune, øke til 20 prosent i løpet av en fireårsperiode, og vi er nå på vei i riktig retning, sier Prestbakmo.

Sammen med Tromsø kommune jobber Troms fylkeskommune også med sikte på å få på plass en bymiljøavtale med staten som vil gjøre det mulig å utvikle denne satsingen ytterligere.

- Dette vil kunne skje sammen med andre fysiske tiltak for bedring av kollektivtilbudet i årene som kommer, om vi lykkes med å få en bymiljøavtale på plass for Tromsø, sier Prestbakmo.

Flere busser

Med 250 flere bussavganger hver uke ble den årlige kjørelengden på byens busser økt med 200.000 kilometer hvert år. Samlet skal bybussene fra og med 2016 kjøres fire millioner kilometer. En slik økning gjør at det trengs flere busser, og derfor ble det skaffet ti ekstra busser i bybussystemet i Tromsø.

Dette er x-rutene som startet opp 2. november i 2015:

x23: UNN – Tomasjordnes – Kroken t/r
x27: Pyramiden – Stakkevolvegen – UNN/UiT
x29: Solligården – Nova-senteret – Båthavna – Tromsøysundtunnelen – UNN/UiT
x35: Myreng – Workinnmarka – UiT/UNN t/r
x41: Slettaelva – Langnestunnelen – Polaria – Sentrum
x44: Slettaelva – Kvaløysletta terminal – UNN t/r
x43: Eidkjosen – Breivika t/r

Disse rutene fikk hyppigere avganger i helgene fra 2. november 2015:

26: Giæverbukta – Åsgård – Elverhøy – Skoglyst – Sentrum – Tromsdalen t/r
28: Hamna (Hamna skole øst) – Giæverbukta – Langnesveien – Sentrum – Solligården t/r
40: Sentrum – Workinnmarka – Giæverbukta – Slettaelva