Nye skilt skal vise vei til trygge skisteder

PRESSEMELDING 14.04.2016:

Visit Lyngenfjord har fått 166.000 kroner i støtte fra fylkesrådet til sitt pilotprosjekt der de skal utvikle en skiltmal for skiparkeringsplasser.

- De siste årene har det vært en stor økning i antall skiturister i tillegg til lokale utøvere som benytter seg av vår fantastiske natur. Dette er svært positivt både for reiselivsnæringen og i et folkehelseperspektiv, men vi ser behovet for bedre å ivareta sikkerheten til disse gjennom økt informasjonsformidling, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap).

Prosjektet, som er i regi av Visit Lyngenfjord, vil øke informasjonstilgangen ved å sette opp aktuelle skilt på utvalgte parkeringsplasser som fungerer som startpunkt for svært mange skiturer.

Prosjektet er et samarbeid mellom destinasjonsselskap, kommuner og skiturismenæringen og vil forsøke å ta tak i to hovedutfordringer: Sikkerhet for brukerne av naturen, og demping av konfliktnivået mellom brukerne og lokalbefolkning der det i dag er mangel på tilrettelagte parkeringsplasser.

Prosjektet skal gjennomføres i to faser. I den første fasen skal det utvikles en mal for informasjonsskilt i samarbeid med relevant fagkompetanse på design og sikkerhet, der en vil inkludere informasjon om snøskredfare, riktig valg av terreng i forhold til skredvarsel, viktige webadresser, nødnummer, i tillegg til at det skal vurderes hvilke typer lokal informasjon som skal prioriteres med på skiltene.

I den andre fasen vil prosjektet imøtekomme behovet for flere tilrettelagte parkeringsplasser og ikke minst informasjon om hvor man kan parkere.

- Prosjektet er et pilotprosjekt som i første omgang har Lyngen og Kåfjord som nedslagsfelt, men det legges opp til at prosjektet og den ferdige utviklede malen for denne typen skilt skal danne grunnlag for en større grad av tilrettelegging for friluftsliv og skiturisme i Troms, der skiltmalen vil være fritt tilgjengelig for alle kommunene i Troms som har ønsker og behov for disse.

Kontaktperson:
Willy Ørnebakk – fylkesråd for helse, kultur og næring - 911 74 752