Ny undervisningstillatelse ved Nord-Troms vgs

Fylkeskommunen søker nå et tiårs samarbeid med en oppdretter for å drifte en større undervisningstillatelse for lakseoppdrett til Naturbruk blått ved Nord-Troms videregående skole. Anbudskonkurranse ble tirsdag offentliggjort på Doffin, og svarfrist er 22. august. Tidlig i september skal ny samarbeidspartner være klar.

- Med ny undervisningstillatelse vil en ny brikke være på plass for et styrket blått tilbud ved       Nord-Troms vg skole. Sammen med Senja vgs skal skolen betjene hele fylket og eventuelle gjesteelever, sier fylkesråd for utdanning, Roar Sollied (V). Han har tidligere klargjort areal og avtaler ved skolens avdeling på Skjervøy for et større fagmiljø gjennom leieavtale for visningstillatelse med Lerøy Aurora og newtonrom med Skjervøy kommune.

For å få godkjent søknad om utvidet undervisningstillatelse hos Fiskeridirektoratet, forutsettes det at skolen har inngått avtale med en oppdretter som skal drifte undervisningstillatelsen, som vil få et volum på til sammen 945 tonn MTB. Fylkeskommunen forutsetter å ha den nye tillatelsen på plass ved årsskiftet.

Undervisningstillatelsen skal primært sikre rammene for en praksisplattform for lærlinger og elever i videregående opplæring. Oppdretteren som vinner anbudskonkurransen skal planlegge, finansiere og iverksette utbygging av undervisningstillatelsen og sørge for operativ drift så snart som mulig.  Enkeltaktører kan søke på basis av egne fasiliteter, eller flere aktører kan gå sammen om å tilby et opplegg der aktørene samarbeider.