Ny plan skal gi alle i Troms mulighet til å drive friluftsliv

PRESSEMELDING 21.03.2016:

Like før påske, det som for mange er startskuddet for årets friluftslivsaktiviteter, vedtok et enstemmig fylkesting Regional plan for friluftsliv, vilt og innlandsfisk 2016-2027.

Selve behandlingen ble innledet med en entusiastisk oppsummering av Friluftslivets år 2015 fra representanter fra Forum for natur og friluftsliv i Troms og Ishavskysten friluftsråd.

- Den regionale planen skal bidra til at alle i Troms skal ha mulighet til å drive friluftsliv som en positiv aktivitet for helse og trivsel, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap). Planen skal også være retningsgivende for en bærekraftig forvaltning av høstbart hjortevilt og innlandsfisk.

Her finner du hele planen.

Troms regjerte på landstoppen i gjennomførte friluftslivsaktiviteter i Friluftslivets år. Dette som et resultat av et målretta samarbeid mellom frivillige organisasjoner og det offentlige gjennom flere år, og med en ekstra stor innsats i løpet av fjoråret.

- Handlingsprogrammet som følger planen er spekket med tiltak som skal følge opp planens mål og strategier. Det er gledelig at et engasjert fylkesting er samstemte i at grunnlaget nå er lagt for en offensiv satsing på å fortsette arbeidet med å legge til rette for gode friluftslivsopplevelser i Troms, avrunder fylkesråd Ørnebakk.

Her finner du handlingsprogrammet.

At planen er vedtatt like før påske, gir oss en ekstra grunn til å minne om alle de fine turmulighetene som finnes i Troms. Her finner man noe som passer alle, uansett alder og funksjonsnivå – man trenger ikke legge ut på en ukes skitur på vidda for å komme i påskestemning og få de gode naturopplevelsene. Ofte er de gode naturopplevelsene nærmere enn mange tenker over.

Hva med å:

• Lage påskemiddagen nede i fjæra eller på en av de hvite sandstrendene? Middagen smaker så mye bedre når den lages og nytes utendørs, og den kan lages enten på bål eller på primusen. Finn dere en le plass, la ungene gå på oppdagelsesferd mens dere lager maten. Og hva med å lage banan med sjokolade og nøtter til dessert? Så enkelt og så godt: putt sjokoladebiter og nøtter inn i en banan med skallet på. Pakk bananen inn i sølvpapir og legg den på glørne i 2-3 minutter. Velbekomme!
  • Legge skituren i en av de mange opptråkka løypene? En trenger ofte ikke reise langt for å kunne ta med seg familien på skitur. Lysløypa på Tromsøya eller rett bak Hansnes kirke (i Karlsøy) og mange, mange flere skiløyper ligger og venter på deg. Inne på www.skisporet.no finner dere oversikten over når de ble tråkket sist.
  • Ta skituren/trugeturen med hodelykter på kvelden? Dette er gøy og spennende for ungene, og kanskje til og med lage kveldsbål ute under stjernehimmelen? Og om man har lyst til å gjøre kveldsturen ekstra artig, kan man jo alltids henge påskesjokoladen opp i trærne sammen med en liten refleks som ungene skal navigere etter:)

Kontaktperson:
Willy Ørnebakk – fylkesråd for helse, kultur og næring - 911 74 752