Nå blir det mindre kratt langs veien

PRESSEMELDING 10.05.2016:

Bardu, Målselv og Sørreisa kommuner får over en halv million kroner til krattrydding langs fylkeskommunale og kommunale veier.

Etter å ha gjennomgått søknadsbunken, har Troms fylkes trafikksikkerhetsutvalg (TFTU) vedtatt å tildele krattryddingsmidler krattryddingsmidler til kommunene Bardu, Målselv og Sørreisa for 2016. Bardu tildeles 100.000 kroner, Målselv 240.000 kroner og Sørreisa 170.000 kroner.

- Jeg vil berømme kommunene for gode initiativ for å øke trafikksikkerheten langs kommunale og fylkeskommunale veier i Troms. Krattrydding for bedring av sikt langs veiene er mange steder med på å bedre trafikksikkerheten betydelig for alle som ferdes langs våre veier, sier Ivar B. Prestbakmo, leder for TFTU og fylkesråd for samferdsel og miljø.

TFTU har satt av egne midler som årlig skal deles ut til ekstra krattrydding langs fylkesveier og kommunale veier i Troms. Disse midlene kan alle kommunene i fylket søke på. Det er fortsatt noe krattryddingsmidler tilgjengelig på årets budsjett for TFTU. Hensikten er å bedre sikten langs veiene og forebygge viltpåkjørsler. Det innebærer at krattryddinga er et tiltak som går ut over ordinært vedlikehold, som årlig kantslått. Utsiktsrydding vil derimot ikke kunne få støtte fra TFTU.

Kommunene skal kontakte Statens vegvesen for å sikre at rydding langs fylkesveg skjer på en forskriftsmessig måte. Ved rydding må en sørge for at alt hogstavfall fjernes. Ryddingen skal dokumenteres med bilder før og etter.

Kontaktpersoner:

Bardu kommune: Johanne Sollid, enhetsleder tekniske tjenester – 77 18 52 00
Målselv kommune: Frode Herje Løwø, skogbruksleder – 77 83 77 00
Sørreisa kommune: Wenche Bergum, fagleder landbruk, miljø og landbruk – 77 87 50 00