Målselv kommune ønsker å etablere en kulturklynge på Høgtun

Troms fylkeskommune har bevilget 200 000 kroner til Målselv kommune til gjennomføring av prosjektet «Høgtun kulturklynge». Målselv kommune ønsker å samlokalisere private og offentlige aktører innenfor kulturnæringen i lokalene som i dag huser Bardufoss Høgtun videregående skole.

Målet med prosjektet er å samlokalisere bedrifter og bidra til å styrke kulturfeltet i Midt-Troms. I forprosjektet skal kommunen utrede mulighetene og behovene for å etablere en kulturklynge i lokalene som vil stå ledige fra høsten 2017.

- Det er positivt og spennende at kommunen tar initiativ til å skape en kulturklynge som potensielt kan bidra til økt samarbeid mellom private og offentlige aktører, samt at det kan bidra til økt innovasjon og vekst i næringen. I tillegg er det positivt at kommunen arbeider med å skape innhold i et eksisterende bygg med moderne fasiliteter som vil stå tomt når den videregående skolen samlokaliseres i nye lokaler på Rustahøgda, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap).