Kutt i midler til kulturbygg i fremlagt Statsbudsjett

I Kulturdepartementets forslag til statsbudsjettet for 2017 foreslås det ytterligere kutt i tildeling til lokale og regionale kulturbygg med 16,7 millioner, dvs potten til lokale og regionale kulturbygg endres fra 63 mill i 2016 til 47 mill for 2017.

• En ytterligere reduksjon vil sette hele ordningen i fare, og reduksjonen svekker også fylkeskommunens mulighet til å være en regional utviklingsaktør på kulturområdet. Vi vil kunne støtte færre prosjekter, det blir større rift om de små midlene som finnes, og ventetida for å få realisert sine planer blir lengre, sier fylkesråd for helse, kultur og næring Willy Ørnebakk.

I 2016 var kuttet dramatisk fra 128 mill til drøyt 63 mill på landsbasis. På bakgrunnen av dette kom Fylkestinget i Troms i juni 2016 med en offisiell uttalelse om at Fylkestinget i Troms forventer et tydelig signal om at Kulturdepartementet anerkjenner betydningen av denne tilskuddsordningen, at den opprettholdes, og økes til minimum samme nivå som før 2015. Videre står det at; tilskuddene til kulturbygg gjennom desentralisert ordning for tilskudd til kulturbygg, har over tid vist seg å være av svært stor betydning, og den drastiske reduksjonen i bevilgningen til dette formålet de to siste årene vil derfor ha svært negative konsekvenser for det lokale og regionale kulturlivet i hele landet.

For 2016 har Troms et rammebeløp på 2 593 991,- til fordeling fra departementet, som skal imøtekomme søknader på nesten 8 millioner. For Troms utgjorde kuttet nærmere 1.4 millioner fra rammebeløpet i 2015. Fylkesrådet i Troms ser på den negative utviklingen av fordelinga av spillemidlene med bekymring:

• Troms fylkeskommune har siden 2013 gjennom sin Rom for Kultur-satsing, hatt fokus på å utvikle kulturarenaene til å bli mer funksjonelle og egnede arenaer, tilpasset dagens aktiviteter og behov lokalt og regionalt. Spillemidlene til kulturbygg er svært viktige for å kunne opprettholde og utvikle en infrastruktur for det lokale og regionale kulturlivet, og behovet for gode øvings- og fremføringsarenaer er fortsatt stort, sier fylkesråden.

I proposisjonen til Stortinget, Prop.1 S (2016-2017) legger Kulturdepartementet frem tall fra spilleoverskuddet fra Norsk Tipping som forventes økt fra 2016 til 2017. Kulturdepartementet legger frem forslag til flere av tiltakene som i tidligere har fått sine bevillinger direkte fra statsbudsjettet, nå skal fordeles i sin helhet fra tippemidlene, samt noen nye tiltak og satsninger som skal finansieres fra denne fordelingen. Dette forsvares i stor grad gjennom økt overskudd fra Norsk Tipping, men legger også til grunn en reduksjon av fordelingen til regionale kulturbygg.

Kontaktperson: Fylkesråd for helse, kultur og næring Willy Ørnebakk, mob 911 74 752