Kulturrådet støtter fylkets internasjonale kunstprosjekter

PRESSEMELDING 05.04.2016:

To av Troms fylkeskommunes internasjonale kunstprosjekter har fått økonomisk støtte av Kulturrådet

I samarbeid med kunstmiljøet i Troms driver Troms fylkeskommune flere internasjonale gjestekunstner- og nettverksprosjekter som har fått støtte fra Kulturrådet.

High North AiR nettverk: AIR Barents 2016 er tildelt 200.000 kroner, i tillegg fikk fylkeskommunen 100.000 kroner til styrking av norsk-islandsk samarbeid innenfor et større nettverksprosjekt.

- Støtten fra Kulturrådet er en anerkjennelse av det fantastiske samarbeidet vi har med fagmiljøer i fylket, landsdelen og internasjonalt, og viser at prosjektene våre holder også et høyt kunstfaglig nivå, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap).

Fylkeskommunes gjestekunstnerordninger og nettverksbyggingsprosjekter er en del av vår strategi for å øke internasjonalt samarbeid og støtte utvekslingsmuligheter for kunstnere og institusjoner i regionen. Samtidig vil fylkeskommune bidra til at befolkninga i Troms får mulighet til å oppleve spennende samtidskunst fra forskjellige land og kulturer.

High North AiR nettverk: AIR Barents 2014-2016 er et program for profesjonelle kunstnere, kuratorer, kritikere og forskere innenfor det visuelle kunstfeltet i Nord-Norge og Nordvest-Russland. Prosjektet fikk 1,9 millioner kroner i støtte fra BarentsKult i fjor høst, og har nå også fått tildelt kr 200.000 i støtte fra Kulturrådet.

I 2014 -2015 deltok 31 norske og russiske kunstnere og kuratorer fra Nordvest-Russland (Murmansk, Arkhangelsk, Karelia, St Petersburg), og fra Nord-Norge.

AIR Barents vil i prosjektets siste del i 2016 tilrettelegge for flere profesjonelt kuraterte kunstutstillinger, videoprogram, workshops, og seminar i Nord-Norge og Nordvest-Russland. En viktig målsetting for AIR Barents er å støtte nye kunstproduksjoner, bidra til styrking av kunstformidling til publikum i regionene og synliggjøre den nordnorske og nordvest-russiske kunstscenen i de profesjonelle kunstmiljøene og for det allmenne publikum i Norge og Russland.

Les mer om prosjektet her.

Nettverksprosjektet Transfer Nord skal bidra til etablering av nye samarbeid mellom over 20 kunstorganisasjonene i Nord-Europa. Prosjektet går over to år, og har fått støtte fra Kulturkontakt Nord og Nordisk kulturfond i fjor høst. Troms fylkeskommune fikk kr 100.000 i støtte fra Kulturrådets ordning Norsk-islandsk kultursamarbeid, som skal styrke islandsk deltakelse i prosjektet, og bidra til etablering av samarbeid mellom kunstnere og kunstinstitusjoner fra Troms og Øst-Island.

Mer info om prosjektet finner du her.