Kreative bedrifter i Balsfjord kan utvikle seg videre

PRESSEMELDING 23.03.2016:

Sysselsettinga innen reiselivs- og kulturnæringene har vokst sterkt de siste åra. Nå skal bedrifter i Balsfjord innen disse næringene få hjelp til å utvikle seg videre.

Fylkesrådet har innvilget et tilskudd på 600.000 kroner til nettverket «Kreative Balsfjord». Gjennom et kartleggings- og nettverksprosjekt får bedriftene i kommunen hjelp til å utvikle seg videre.

Det er Balsfjord kommune som har satt i gang prosjektet, med bakgrunn i at sysselsettinga innen reiselivs- og kulturnæringene har vokst sterkt de siste åra. Utfordringa innen de kreative næringene er ofte å få økonomi i drifta. Gjennom prosjektet skal deltakerne beskrive sine utfordringer og etterhvert få tilført kompetanse innen bedriftsutvikling, med særlig vekt på produkt- og markedsutvikling.

Før oppstart av hovedprosjektet er det gjennomført et forprosjekt, som viser at det allerede er 35 bedrifter som ønsker å delta i nettverksaktivitetene.

- I tillegg til kompetanseutvikling gjennom kurs, er ei viktig målsetting å få til samarbeid mellom aktørene. Det åpnes også for deltakere utenom Balsfjord kommune, og det skal samarbeides med liknende nettverk andre steder, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap).