Gir 50.000 i støtte til samisk festforestilling

I februar 2017 markeres 100-års jubileet for det første samiske landsmøtet 6. februar 1917 i Trondheim. Fylkesrådet i Troms bidrar til denne markeringen med støtte på 50.000 kroner til jubileumsforestillingen «The Yoik consert: Eallin mokta – Jielemen aavoe», som betyr «livets gleder» på norsk. Forestillingen produseres av Det samiske nasjonalteateret Beaivvas i samarbeid med KORK (Kringkastingsorkesteret) og NRK, og skal vises i Olavshallen på Samefolkets dag 6. februar 2017.

- Vi  ønsker å støtte Det samiske nasjonalteateret Beaivváš med denne viktige produksjonen som kommer til å bli vist for hele landet. Teateret har Troms som fast stoppested for sine forestillinger og de har over mange år tatt et stort ansvar for å synliggjøre samisk språk og kultur og de gjør det med høy kvalitet. Denne festforestillingen er et nasjonalt prosjekt som vi synes er viktig å være med på, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap).

Festforestillingen er en konsert som består av både joik, bilder, tekster, dans og musikk. Beaivváš har samlet et stjernelag med seg, med musikalsk leder og komponist Frode Fjellheim i spissen. Med seg har han blant andre Mari Boine, Sofia Jannok, Wimme Saari, Ingor Ante Ailo Gaup og Elle Marja Eira. Tekster fremføres av Bjørn Sundquist, Mary Sarre og Egil Keskitalo.

Forestillingen settes opp to ganger i Olavshallen 6. februar 2017 og i Stormen i Bodø. Den sendes også direkte på NRK.

Samejubileet har fått navnet Tråante 2017, som betyr Trondheim på sørsamisk. Tråante 2017 er et åpent og inkluderende jubileum for samene som et folk i fire land. Jubileet skal markere og formidle kunnskap om samene, samisk språk, kultur og historie i et 100-års perspektiv. Jubileet skal bidra til deltakelse og engasjement for demokratisk utvikling.