Flere gjennomfører videregående opplæring i Troms

Troms hopper fram med over to prosentpoeng når det gjelder gjennomføring i videregående skole, viser statistikkene fra SSB som ble kunngjort 1. juni. For kullet 2010-15 har 67 prosent av ungdommene fullført og bestått. Forrige kull hadde  64,9 prosent gjennomføring. Bare to fylker i landet har nå større framgang enn Troms.

Samtidig stiger landssnittet tilsvarende (nå 73%), og i nord er Troms foran Nordland (66%) og Finnmark (55%). Med dette resultatet har Troms siden 2004-kullet forbedret seg med 10% mens landssnittet har 5 % framgang i samme periode. Med 67% gjennomføring i Troms har fylkeskommunen nådd måltallet for året i en utvikling som er svært positiv.

- Dette er gledelige tall som viser at vi absolutt er på rett vei. Vi akter å videreføre denne trenden, for vi skal videre opp, sier fylkesråd for utdanning, Roar Sollied (V).

De underliggende tallene for programområdene viser at Troms, som landet for øvrig, fortsatt har mest å hente på yrkesfagsiden. I Troms er det fortsatt bare vel 50 prosent som fullfører og består i løpet av ungdomsrettens uttakstid. Fylkesråden forventer imidlertid framtidig framgang for yrkesfag etter de seneste strategier og tiltak.