Det skal merkes i Troms

PRESSEMELDING 22.04.2016:

For fjerde året på rad bevilges det fylkeskommunale midler til skilting og merking av turruter i Troms.

Fylkesrådet har fordelt 1,15 millioner kroner til prosjekter som skal bidra til økt og trygg friluftferdsel der folk bor og oppholder seg. Tilskuddsordningen er et samarbeid mellom Gjensidigestiftelsen og Troms fylkeskommune.

- Turveier og turstier er de viktigste anleggene for fysisk aktivitet og naturopplevelse. Løypene som merkes og skiltes har til hensikt å skape enda mer utendørs aktivitet. Ved å skilte fra sentrum i tettsteder og byer blir turrutene mer synlige, og terskelen for å bruke disse lavere, sier fylkesråd for helse, kultur og næring Willy Ørnebakk (Ap).

Prosjektene som får støtte må forholde seg til en nasjonal standard for utforming av skilt og informasjonstavler. På det viset skapes trygghet ved gjenkjennbar infrastruktur. Turrutene har vedlikeholdsplaner, slik at skiltingen til enhver tid skal være i god stand. Turskiltprosjektet er således med på å heve standarden på turområdene i fylket.

Store deler av tilskuddspotten i år går til nye prosjekter i Midt-Troms, hvor spesielt Midt-Troms friluftsråd gjør et betydelig initiativ. I tillegg satser friluftsrådene i Nord-Troms og Ishavskysten på å utarbeide turkort for å informere om allerede merkede turløyper, mens Ofoten friluftsråd får støtte til å fullføre igangsatte prosjekter. I Storfjord, Tromsø og Målselv jobbes det jevnt og trutt med nye spennende turskiltprosjekter.

- Dugnadsinnsatsen som frivilligheten legger inn i dette arbeidet er imponerende, sier Ørnebakk.

Disse får tilskudd i år:

Søker

Tiltak

Fordeling 2016

Elvenes Utmarks-lag/ Ofoten friluftsråd

Skilting tursti - Ileveien - del 2

Fjordbotn Grunneierlag/ Ofoten friluftsråd

Skilting tursti - Ressmålsberget - del 2

Ofoten friluftsråd

4 krigsminneløyper - del 3

Storfjord kommune/ Skibotn jeger- og fiskerlag

Skilting og gradering turvei - Kielvbruene