Balsfjord og omegn Turlags frivillige arbeid hedres

Troms fylkeskommune har siden 2011 delt ut en pris for å gjøre ære på og hedre frivillig arbeid, med ønske om å synliggjøre hvor viktig frivillig innsats er for et livskraftig og aktivt lokalsamfunn. Prisen deles ut til enkeltpersoner eller organisasjoner som har gjort en særlig innsats for trivsel og livskvalitet lokalt og regionalt. Arbeidet skal være knyttet opp mot frivillig innsats i humanitært, sosialt eller kulturelt arbeid, eller en kombinasjon av disse.

Frivillighetsprisen 2016 ble delt ut under fylkestinget onsdag 14. desember 2016 til Balsfjord og omegn Turlag.

Begrunnelse:

Balsfjord og omegn Turlag er en undergruppe av Troms Turlag. Turlaget organiserer blant annet 10 på topp i Balsfjord og vedlikeholder turtraseen Balsfjord på langs. Laget bruker mange dugnadstimer på rydding, skilting og merking av turløyper. Laget har i 2016 hatt et meget aktivt år, med blant annet turløypeskilting, oppretting av et eget Barnas turlag og utgivelse av egent turkartpakke.

Turkartpakken for Balsfjord inneholder et turkart i målestokk 1:50.000 og et hefte med informasjon om kommunens friluftsområder. Kartpakken er kommet til ved hjelp av en omfattende frivilliginnsats fra Balsfjord og omegn turlag, som har logget alle turstier og turløyper med GPS, og lagt grunnlaget for turkartet.

Samtidig med igangsetting av markeringsåret Friluftslivets år i 2015 ble Barnas Turlag Balsfjord opprettet. Denne undergruppen står for aktiviteter for barn og barnefamilier, som for eksempel lommelykttur og mørketidsorientering. Det er særlig positivt at turkartene også når ut til de yngste brukergruppene gjennom gratis distribusjon til skoleklasser og barnehager i Balsfjord.

Fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk understreker:

- Det er ingen tvil om at Balsfjord og omegn Turlag er med på å bedre trivsel og livskvalitet for alle turglade i alle aldersgrupper, både lokalt og regionalt. Friluftsliv er en lavterskel aktivitet som når bredt ut, og Balsfjord og omegn Turlag har med sin innsats gjort det enda enklere for folk å ta i bruk friluftsområder på alle nivå.

Med bakgrunn i dette fremmes Balsfjord og omegn turlag som verdig mottaker av frivillighetsprisen 2016 i Troms.