Tenk Tromsø har nylig lagt fram sin kollektivstrategi for perioden 2016-2030.
Ivar B. Prestbakmo (Sp), fylkesråd for samferdsel og miljø, og Ragni Løkholm Ramberg (Ap), leder av styringsgruppa i Tenk Tromsø, forteller at bakgrunnen for satsinga er å få ennå flere tromsøværinger til å velge buss foran privatbiler.
- Tromsø er i dag landets tredje beste kollektivby, men det er ikke nok, sier fylkesråd Prestbakmo.
Beregningr viser at antall daglige bilreiser kommer til å øke de kommende åra. Dag foretas det hver dag 95.000 bilreiser Tromsø, i 20130 vil dette tallet være oppe i 125.000.
Målet er at økninga i bilreiser skal over på kollektivtrafikk – og da må det tas grep. Fylkesråd Ivar B. Prestbakmo presenterer derfor følgende fem grep for at bussen i framtida skal være et like godt transportalternativ i Tromsø som bilen.
Grep 1 – Ny linjestruktur
- 6 hovedlinjer
- Metrolinjen for den største reisestrømmen Sentrum – Langnes–Breivika.
- Faste avgangstider og høyere frekvens.
Grep 2 – Bedre framkommelighet
- Kollektivfelt for strekningen for metroringen
- Fjerne flaskehalser
Grep 3 – Attraktivt knutepunkt i sentrum
- Ny struktur for holdeplasser
- Byterminal utenfor Smørtorget, ved Torgsenteret eller i Grønnegata
Grep 4 – Innfartsparkeringer
- Eidskjosen utvides i 2017
- Nye utredes
Grep 5 – Leddbusser på Metroringen
- 18 meter
- Brukes for å dekke den største reisestrømmen Sentrum–Langnes–Breivika