I en fersk uttalelse fra fylkestinget i Troms, kommer det klart fram at flertallet av de folkevalgte politikerne i Troms fylkesting er mot Helse Nords avgjørelse om opprettelse av PCI-senter ved Nordlandssykehuset i Bodø.

Her er hele uttalelsen fra fylkestinget i Troms:

Hjertehelse for hele Nord-Norge

Troms fylkesting registrerer med forundring Helse Nords vedtak om å etablere et PCI-senter ved Nordlandssykehuset i Bodø.

Dette vedtaket tar ikke innover seg det helhetlige medisinske tilbudet til befolkningen i hele landsdelen. Tvert om bruker man store økonomiske og personalmessige ressurser på et tilbud som ikke vil gi noen dokumentert helsegevinst.

Nye tall fra det nasjonale kvalitetsregisteret for hjerteinfarkt viser at Nord-Norge har landets høyeste overlevelse og beste behandlingsresultater med dagens løsninger. Tallene viser også at overlevelsen faktisk er aller høyest i Nordland.

Rapporten som dokumenterer antall koronare angiografier og PCI’er utført på bosatte i Nord-Norge i perioden 2014-2016, viser at det i 2016 ble utført til sammen 1492 PCI’er på pasienter bosatt i de tre nordligste fylkene. Av disse ble hele 1366 (91 prosent) utført ved UNN.

Kun 131 pasienter fikk utført PCI utenfor landsdelen, og majoriteten av disse var planlagte tilfeller utført ved Feiring. Dette indikerer at det i pasientlekkasjen ut av landsdelen i dag, sannsynligvis bare er en liten andel som ville vært kandidater for å få utført behandling ved et PCI-senter i Bodø.

At det store flertallet av de som PCI-behandles utenfor landsdelen får behandlingen utført på sykehus som ligger lenger unna hjemstedet enn UNN i Tromsø, og heller ikke er akutt-tilfeller, svekker også avstandsargumentet for opprettelse av PCI-tilbud i Bodø.

Til sammen peker dette også på at det totale volumet av kandidater for PCI-behandling i landsdelen – i beste fall – vil øke meget marginalt som følge av etablering av et tilbud i Bodø. Dette har også vært et argument fra UNN-Tromsø for å opprettholde ett sentralisert og faglig sterkt PCI-tilbud i Nord-Norge.

Fra landets ledende kardiologer uttales det at et invasivt senter må ha minst et befolkningsgrunnlag på over 300.000, samt en godt organisert pasienttransport. For Nord-Norges del er vi totalt knappe 485.000 innbyggere, noe som ikke gir grunnlag for mer en et PCI-tilbud i regionen.

Ekspertgruppen bak rapporten om behandlingsmetoden uttaler:
– Det vi kan slå fast, er at bare et begrenset antall sykehus bør drive med angioplastikk. Den faglige begrunnelsen for dette er at hvert senter må ha et minste pasientvolum for å sikre kvaliteten i behandlingen.

UNNs døgnkontinuerlige service med PCI og et tverrfaglig, høyspesialisert hjertemedisinsk miljø tjener alle hjertesyke i regionen vår.
alle