12.desember 2019 ble det sendt ut e-post til alle ansatte i Troms og Finnmark med følgende innhold:

OVERFØRING AV ARBEIDSFORHOLD FRA TROMS/FINNMARK FYLKESKOMMUNE TIL TROMS OG FINNMARK FYLKESKOMMUNE

Det vises til tidligere informasjon om regionreformen som fører til sammenslåingen av Troms fylkeskommune og Finnmark fylkeskommune til én fylkeskommune. Sammenslåingen skal gjelde fra 1.1.2020. Informasjonen er gitt gjennom møter, informasjonsskriv per epost og på nettsiden nyetffk.no.

I denne forbindelse vil, som kjent, Troms og Finnmark fylkeskommune bli slått sammen og nye Troms og Finnmark fylkeskommune blir etablert. Fra samme tidspunkt opphører både Troms fylkeskommune og Finnmark fylkeskommune.

Sammenslåingen av Troms fylkeskommune og Finnmark fylkeskommune er en virksomhetsoverdragelse i henhold til arbeidsmiljølovens kapittel 16.

Dette innebærer at dine individuelle arbeidsvilkår og rettigheter etter arbeidsavtalen vil bli overført ved virksomhetsoverdragelsen. Troms og Finnmark fylkeskommune er bundet av Hovedtariffavtalen, Hovedavtalen, sentrale generelle særavtaler og sentrale forbundsvise avtaler og arbeidsgiverskiftet innebærer ingen endringer for så vidt gjelder rettigheter og plikter som følger av disse avtalene. Individuelle rettigheter som følger av lokale særavtaler vil bli videreført fram til tariffperiodens utløp. For øvrig videreføres eksisterende lokale særavtaler kun hvis ny arbeidsgiver ikke skriftlig reserverer seg mot dette overfor organisasjon(ene) det gjelder innen 3 uker etter overdragelsen.

Det bekreftes med dette at ditt arbeidsforhold vil bli overført fra dagens fylkeskommune til Troms og Finnmark fylkeskommune i henhold til Arbeidsmiljølovens kap 16. Fastsatt overføringsdato er 1.1.2020.

Din pensjonsordning videreføres hos Troms og Finnmark fylkeskommune.

Det blir ikke skrevet nye arbeidsavtaler, og denne bekreftelsen blir et vedlegg til eksisterende arbeidsavtale. Dersom du er i en lederstilling i dagens Troms fylkeskommune eller Finnmark fylkeskommune, vil du få ny arbeidsavtale som følge av ny innplassering.

Du opplyses herved om din rett til å reservere deg mot overføringen, jf. arbeidsmiljøloven § 16‑3. Dette må skje ved at du skriftlig underretter dagens arbeidsgiver. I og med at dagens arbeidsgiver opphører å eksistere fra 1.1.2020, vil eventuell bruk av reservasjonsretten innebære at arbeidsforholdet avsluttes uten formell oppsigelse fra din side 1.1.2020.

Dersom du ønsker å reservere deg mot overføringen må du melde fra om dette innen 31.desember 2019. Slik melding sendes til Personal- og organisasjonssenteret i Troms, eller HR-seksjonen i Finnmark.

Eventuelle øvrige spørsmål i forbindelse med overføring av arbeidsforholdet kan også rettes dit.

Stein Ovesen, Stabssjef i Troms fylkeskommune

Øystein Ruud, Fylkesrådmann i Finnmark