Over en million kroner til friluftsliv

Fylkesrådet i Troms har vedtatt tildeling av driftstilskudd for 2019 til friluftsrådene og forum for natur og friluftsliv (FNF).

Troms fylkeskommune fordeler årlig driftstøtte til de fire friluftsrådene i Troms og FNF Troms. I år er det kommet inn søknader fra friluftsrådene, FNF Troms og Naturvernforbundet Troms om driftstilskudd for 2019. Driftstøtten til Friluftsrådene og FNF økes fra 210 000,- i 2018 til 215 000,- i 2019.

Fordelinga er som følger:

• Midtre Hålogaland friluftsråd - kr 215 000
  • Midt-Troms friluftsråd - kr 215 000
  • Ishavskysten friluftsråd - kr 215 000
  • Nord-Troms friluftsråd - kr 215 000
  • FNF-Troms - kr 215 000

Tildelingen til de 5 organisasjonene er lik på tross av ulikt geografiske område og folkemengde. Dette gjøres da grunnutgiftene for å drifte et friluftsråd og FNF Troms anses for å være forholdsvis lik.

- Det offentlige friluftslivsarbeidet i fylket har hatt en enorm utvikling de siste årene og FNF og friluftsrådene er gode ambassadører i dette arbeidet. Midlene som Troms fylkeskommune fordeler til friluftsrådene og FNF, både i driftsstøtte og til aktiviteter/tilrettelegging (egne tilskuddsordninger), brukes til å gi et godt friluftslivstilbud til befolkningen, sier fylkesråd  for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap).

Friluftsrådene har en rekke tiltak som er felles, blant annet friluftsskoler, ordførerturer, lavterskelaktiviteter (Ti på hjul, Uti Nord, Friluftsliv for alle), læring i friluft, utstyrsbaser, kartlegging av friluftslivsområder og tilrettelegging av friluftslivsområder m.m. Alle de fire friluftsrådene er i vekst, og har nylig økt eller planlegger å øke antall ansatte, noe som gjenspeiler veksten både i aktiviteter og i omsetningen.