Flere reiser oftere med buss i Tromsø og vi har nå for første gang passert 9 millioner passasjerreiser i Tromsø på ett år.

- Passasjertallene for 2017 viser at totalt 9.037.628 passasjerreiser ble foretatt med buss i Tromsø i 2017, forteller fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms, Ivar B. Prestbakmo (Sp), og fortsetter:

- Dette innebærer en økning på 300 000 passasjerreiser fra 2016, eller tilsvarende 3,5% fra 2016. Som fylkesråd for samferdsel og miljø er jeg godt fornøyd med utviklingen og vil berømme innbyggere i Tromsø for i større og større grad å reise med buss.

Fylkesråden peker på flere viktige ting som har bidratt til veksten i 2017:

• Flere og oftere avganger på våre 7 hovedruter har gitt markert vekst, deriblant «metrolinja» rute 33/34
  • Betydelig vekst på det som tidligere var egne nattbussruter, men nå er forlengelse av ordinære ruter med samme billettpris som ellers.
  • Økt bruk av Troms Mobillett som betalingsform på buss, med samme rabatt som Tromskortet på 20%.
  • Innført Sanntidssystem fra i mars 2017, som gir informasjon om faktisk avgang på ditt stoppested på mobilapp og skjermer på viktige holdeplasser. (Gjør at avvik ifht rutetabell alltid vil være kjent). Samt sanntidskjerm på bussen og innvendig og utvendig opprop.
  • Utvidelse av aldersgrensa for barnebillett oppad fra 16 til 18 år

Prestbakmo sier videre at passasjertallene for 2017 i Tromsø viser en vekst på 9% i bussbruken de siste to åra.

- Det representerer ca halvparten av målsettingen vår gjennom belønningsordningen på 20% som går over fire år, sier Prestbakmo.

Belønningsordningen innebærer en avtale mellom Troms fylkeskommune, Tromsø kommune og staten om finansiering med 260 millioner over fire år for å øke kollektivandelen av den totale persontransporten i Tromsø.

- Her er det klare målsettinger, som vi rapporterer på og skal innrette tiltakene for å oppnå. Veksten i kollektivbruken hittil viser at vi er på god vei. Samtidig vil jeg understreke fortsatt nødvendighet av å jobbe videre med tiltak for å bidra til ytterligere vekst i bussbruken, sier Prestbakmo.

Eksempler på dette er flere lyskryss med bussprioritering, bussprioritering på viktige strekninger, mulig ytterligere økt bussproduksjon og videre utbygging med sanntidsskjermer på flere holdeplasser.

- Av de større byområdene i landet er Tromsø tredje best ifht andel kollektivbruk i forhold øvrige transportformer, der kollektiv i Tromsø utgjør over 12% av av det totale antall passasjerreiser, kun Oslo og Trondheim er bedre, avslutter Prestbakmo.