Torsdag 5. januar var det offisiell start av ombygging av lokaler ved Nord-Troms videregående skole på Skjervøy. Ved ferdigstillelse skal lokalene huse både undervisningsrom, Newton-rom og visningsrom.

Troms fylkeskommune har inngått kontrakt med Nord-Troms Bygg & Anlegg AS for byggejobben. Ferdigstillelse ligger an til å bli medio september i år, men arealene som skal brukes i undervisning for fiskerifag vil stå klare allerede fra skolestart i høst.

Ombygginga skal dekkes gjennom utleie av lokaler til Lerøy Aurora AS, som skal bruke lokalene til visningssenter i forbindelse med en visningskonsesjon og utleie av lokaler til Skjervøy kommunes Newton-rom. Leieavtaler er allerede inngått med begge parter. Nord-Troms videregående skole avdeling Skjervøy skal bruke sin del av de ombygde lokalene til undervisning i fiske og fangst.

Fylkesråd for plan og økonomi, Gerd H. Kristiansen (Krf) sier ombygginga skaper en ramme for et positivt samvirke mellom offentlige og priavte aktører, og kobling mellom undervisning og næringsliv.

- Her skal det kunne skapes mer kunnskap om maritime og marine næringer, bygges kompetanse i næringene og forhåpentligvis også utløses vekst og utvikling i disse, sier fylkesråd Kristiansen og fortsetter:

- I tillegg er jeg også veldig fornøyd med at totalentreprisen har gått til en lokal entreprenør, Nord Troms Bygg og Anlegg fra Kåfjord, og at det er flere lokale underleverandører i prosjektet i tillegg. At ombyggingen i seg selv skaper effekter for lokalt næringsliv er i tråd med en bevisst anskaffelsesstrategi hvor det ikke stilles unødig høye krav til blant annet referanseprosjekter, sier hun.

Tilstede på markeringa var fylkesråd for plan og økonomi, Gerd H. Kristiansen (Krf), drifts- og utbyggingssjef i Troms fylkeskommune, Jan Inge Hille, daglig leder i Nord Troms Bygg & Anlegg AS, Oddvar Pedersen, Skjervøy-ordfører Ørjan Albrigtsen og rektor Olaug Bergset.